Under onsdagen anordnade Falkenbergs FF i samarbete med FABO och Svensk Elitfotboll konferensen ”Tillsammans skapar vi vinnande lag” med deltagare från den offentliga sektorn, civilsamhället och näringslivet.

Det övergripande syftet med dagen var att sprida kunskap om och samtala kring fotbollens betydelsefulla roll i det lokala samhället. Hur vi med idrottens kraft har möjlighet att bygga partnerskap tillsammans med offentlig sektor och privat sektor för att tillsammans skapa hållbara och långsiktiga förutsättningar för människor som riskerar att hamna utanför samhället.
Med utgångspunkt i den socioekonomiska rapporten Fotbollsplanen mitt i byn ledde nationalekonomen Ingvar Nilsson deltagarna genom en interaktiv workshopdag med en tydlig koppling till Falkenberg och våra lokala förutsättningar, utmaningar och möjligheter. Det blev många intressanta gruppdiskussioner vid borden och dagen innehöll även inspirationsföreläsningar från Falkenbergs välkända kock Lisa Lemke och FFF:s klubbchef Patrik Lundgren.

– Det var verkligen roligt att så många engagerade personer ville vara med på denna dag! Varje enskild deltagare bidrog till att göra konferensen givande och intressant genom att dela med sig av sin kunskap, erfarenhet och idéer. Vi strävar alla åt samma håll och det är att göra vårt samhälle ännu bättre. Det finns så många goda krafter och det görs väldigt mycket bra i Falkenberg, och det var extra kul att det på plats föddes idéer som förhoppningsvis blir verklighet direkt, säger David Svensson, ansvarig för social hållbarhet i Falkenbergs FF.