Dagen började med en Sagan om Ringen-liknelse signerad Christoffer Andersson och slutade med tre värdefulla poäng. FFF stod för en stark insats hemma mot Ljungskile SK och vann fullt rättvist tack vare ett drömmål vardera från Godwin Aguda och Wilhelm Ärlig. Det blev lite onödigt spännande på slutet, men FFF vann med 2-1. De tre poängen var det viktigaste och vinsten betyder otroligt mycket för laget.

FFF var det bättre laget direkt från start och var det lag som tryckte på framåt och hade mest boll på offensiv planhalva. LSK tilläts inte skapa något av värde överhuvudtaget utan det var väldigt mycket FFF i första halvlek. FFF var nära flera gånger om innan trycket slutligen gav utdelning i  35:e minuten. Godwin Aguda använde en elegant tåpaj och bollen gick rätt upp i krysset! Vilken känsla Aguda visade upp och vilket viktigt mål för Gulvitt. Ännu bättre blev känslan när FFF gjorde 2-0 precis före halvtidsvilan. Efter en kort hörnvariant dundrade Wilhelm Ärlig in bollen via stolpen. Ett fantastiskt vackert mål. Ett mål som hade varit värt att rama in i en tavla på väggen. Passningen stod Christoffer Carlsson för.

Även i upptakten av andra halvlek var det FFF som tryckte på. Oliver Hintsa prickade snyggt in 3-0 men då menade domarteamet att bollen varit över linjen strax innan. Ett beslut som kändes en aning tveksamt. FFF fortsatte att spela stabilt defensivt och vara finurliga offensivt. Under slutkvarten bytte FFF in först Melker Nilsson och därefter Lucas Sibelius och Umar Bala Muhammed. Från ingenstans reducerade Linus Tornblad i 92:a minuten sedan Tim Erlandsson gett bort bollen. Två minuter senare fick Robin Höfso ett friläge, men rullade bollen utanför. Men det gjorde inget, för FFF vann med 2-1. Tre oerhört fina poäng in på kontot!

På matchgenomgången inför matchen valde Christoffer Andersson att citera Gandalfs klassiska citat från Sagan om Ringen: ”You shall not pass”. Mantrat var att FFF inte skulle släppa någon över bron idag.
– Det är en ganska bra image som jag har haft med mig länge. Det gäller att bestämma sig för att man ska vinna sin duell och att ingen ska ta sig förbi en. Det ska man givetvis ha med sig i varje match, men en sådan image kan göra susen, menar huvudtränaren, som var belåten med insatsen.
– De saker vi ibland saknat i bland annat duellspel och attityd fanns där idag. Disciplinen från Torn-matchen fanns där; att jobba färdigt och orka springa hela vägen. Målen var granna så in i bomben. Vi var stabila på fasta situationer. Vi skapade saker där hela tiden och fick utdelning på en kort hörna med Wilhelms makalösa fullträff. Agudas mål var inte dåligt heller. Den satt jäkligt fint, även om det inte vara samma träff, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Och vi hade fler lägen. Bollen var knappt över linjen vid 3-0-målet. Vi hade gärna undvikit dramatik i slutet, men man ser sådant lite här och där. Forwarden var ute och var lite smart och såg om han kunde få ett gratismål. Det skulle vi sett allihop. Jag såg det, men jag var kanske den enda som försökte skrika. Men vi städade undan i slutet. Det var skönt att vi avslutade en lite stökig vecka med en leverans som gav tre poäng.
FFF är fortsatt starka hemma på FAA.
– Det har varit två fajter på hemmaplan som gett sex poäng. Vi ska känna att detta är vår hemmaborg och att vi trivs på det här underlaget och i den här miljön. Det är viktigt att ha med sig.
FFF står nu på sex poäng efter fyra omgångar.
– Vi vet att det finns ett tryck på Falkenberg, men vi är där vi är. Idag tycker jag att vi var bättre än Ljungskile. Det gäller att hitta den här nivån i så många matcher som möjligt för att ta trepoängare. Sen hoppas jag att vi blir bättre och bättre för varje vecka.
Vilka vill du plussa extra för idag?
– Det är många. Robin Hofsö och Linus Borgström håller jag högst. Linus höll Tornblad ifrån sig. Han var klockren i sitt positionsspel och allt defensivt. Robin betyder mycket med sin attityd. Han visade verkligen vilka egenskaper han har. Sen var det många andra som var duktiga, säger Christoffer Andersson.

Wilhelm Ärlig var lättad efteråt.
– Detta var väldigt skönt! Vi kom härifrån med en vinst, det är det viktigaste och vi spelade bra fotboll också. Jag tycker att halvlekarna var ganska lika. De var inte nära förrän de forcerade på slutet.
Målet håller han högt.
– Det var en skön träff! Det är ett av de snyggaste jag har gjort, det får man nog säga. Den satt bra. Och Godwins mål var en skön tåpaj i krysset. Ett riktigt futsalmål!
Att segern var ofantligt viktig syntes på alla spelare och ledare.
– Det betyder mycket att vi visar för oss själva att vi är ett bra lag och tror på det vi gör och att det ger utdelning. Och även för fansen, så att de inte tappar förtroendet.
Han gillade ”Chrisses” Sagan om Ringen-referens.
– Jag har inte kollat på Sagan om Ringen, men den raden har man ju hört. Det kanske gav extra energi. Lika bra vi fortsätter med det!
Han är relativt nöjd med sin start i FFF-tröjan.
– Det har gått helt okej för mig ändå. Jag skapar en del lägen. Jag försöker göra min grej och sätta Robin, Aguda, Oliver och andra i lägen. Det var skönt att bidra med ett mål också. Det fortsätter jag jättegärna med, säger Wilhelm Ärlig, en av dagens segerorganisatörer.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö