Laholms FK
Falkenbergs FF gjorde en helt okej insats borta mot Malmö FF men föll till slut med 2-4. FFF var spelmässigt bäst i första halvlek men fick inte in bollen. MFF gick upp till en 3-0-ledning i andra halvlek innan FFF kunde reducera två gånger om genom Adam Bergmark Wiberg och Matthew Garbett. MFF punkterade sedan träningsmatchen i slutminuterna.

FFF inledde matchen piggt och aggressivt och tog för sig direkt från start. Svenska mästarna Malmö FF tog ledningen efter nio minuter. Anel Ahmedhodzic fick bollen till höger i straffområdet och dundrade in den bakom en chanslös Viktor Noring. I tolfte minuten hade FFF en farlig hörna, som nickades över ribban. FFF skapade faktiskt flera vassa hörnor under matchinledningen. I 19:e minuten nådde nickstarke Kalle Björklund högst på en hörna och nickade tätt över ribban. Två minuter senare var FFF på nytt nära att trycka in bollen efter en hörna. I 37:e minuten hade Edi Sylisufaj en mycket bra frispark som Nilsson i målet gjorde en fin räddning på. Tre minuter senare dansade bollen nära MFF:s mållinje, men FFF fick inte in den i mål. Provspelaren Linus Dahl var alert och hade också ett fint läge. FFF hade väldigt mycket boll i första halvlek och gjorde det svårt för MFF, men lyckades inte få in den kvittering som hade varit så välförtjänt.

Två minuter in i andra halvlek fick MFF en drömstart. Mubaarak Nuh bombade iväg bollen med vänstern och bollen touchades på vägen in. I 54:e minuten gjorde Viktor Noring en bra räddning på en nick från nära håll. Efter en timmes spel gjorde FFF sina första byten. Kalle Björklund klev av och Axel Norén tog hans plats i mittlåset. Och Matthew Garbett ersatte Linus Dahl. I 64:e minuten prickade Anders Christiansen in 3-0 till Malmö FF. Linus Borgström, som är inlånad från just Malmö FF, och Anton Wede kom in med 18 minuter kvar. Borgström hade direkt ett finger med i FFF:s reducering. Han hittade Oliver Hintsa som i sin tur spelade fram Adam Bergmark Wiberg, som rullade in 1-3.

I 79:e minuten reducerade FFF på nytt. Bollen damp ner framför fötterna på Matthew Garbett i straffområdet och nyzeeländaren sköt distinkt in bollen. Även denna gång var Linus Borgström inblandad i förspelet. Tre minuter senare fick Garbett ett kvitteringsläge, men lyfte bollen utanför bortre stolpen. I 88:e minuten gjorde Malmö FF 4-2. Sebastian Nanasi rakade då in en retur efter ett skott från Marcus Antonsson. På övertid var Edi Sylisufaj nära att reducera men fick se sitt avslut räddas till hörna. Det sista som hände var att Viktor Noring gjorde en bra enhandsräddning på ett läge från Antonsson. Matchen slutade 4-2 till MFF.

– Jag är nöjd med första halvlek då vi lyckades sätta ihop delarna med högt presspel och varierat anfallsspel. Vi borde nog ha gjort något mål i ärlighetens namn men det får väl komma i cupen istället. Vi fick en dålig start på andra halvlek då ett skott ändrade riktning och sen följde en 20-minutersperiod som inte var bra för vår del. Vi fick dock effekt av våra byten och avslutade de sista 20 minuterna på ett bra sätt, säger huvudtränare Hasse Eklund.
Han ger också sin syn på provspelaren Linus Dahls insats.
– Linus var positionssäker och gjorde det bra med tanke på den lilla träning han har haft med laget. Han fortsätter träna med oss i veckan och stärkte absolut sina aktier efter denna match, säger Eklund.