Frillesås FF
Falkenbergs FF mötte Oskarshamns AIK på bortaplan under söndagen. Godwin Aguda stod för två fullträffar. Oliver Hintsa och Rasmus Andersson letade sig också in i målprotokollet. FFF:s seger var odiskutabel.

FFF hade egentligen full kontroll på matchen från början till slut. Gulvitt tog kommandot tidigt. Efter elva minuter gjorde FFF 1-0. Godwin Aguda tryckte då in ledningsbollen efter förarbete av Linus Borgström. I 41:a minuten ökade FFF på till 2-0. Lucas Sibelius slog in fin passning in till Oliver Hintsa, som nickade in 2-0. FFF skapade ett antal chanser, bland annat hade Tobias Helldén en nick som gick i stolpen. Men fler mål blev det inte i första halvlek. Gulvitt ska vara nöjt med sin första halvlek.

Efter en dryg timmes spel gjorde FFF ett dubbelbyte. Rasmus Andersson och Melker Larsson äntrade då planen. Vid ställningen 2-0 gjorde Tim Erlandsson en ypperlig räddning och såg till att Gulvitt behöll sin tvåmålsledning. I 82:a minuten ordnade Rasmus Andersson trean tack vare ett bra avslut i straffområdet. Det var Rasmus andra mål i FFF-tröjan. Assisten stod matchens gigant Godwin Aguda för. Tre minuter senare small det igen. Efter en hörna hamnade bollen hos en sopren Godwin Aguda, som enkelt kunde pricka in 4-0. ”Han är duktig på att sniffa sig till sådana lägen”, som Christoffer Andersson säger. FFF bytte också in Remo Gotfredsen Grgic, Oskar Christiansson och Sewen Emilov. Remo hade två bra chanser att göra mål. FFF hade bud på fler mål, men det stannade vid 4-0.

– Den var bra från början till slut. Vi kändes trygga med bollen. Vi mötte ett Oskarshamn som kanske förvånade oss lite i sitt försvarsspel. Vår första halvlek var väldigt bra utifrån att våra rörelser skapade oreda i deras försvar. Det fanns centrala ytor för våra offensiva spelare och ytor bakom dem. Vi löste många spel genom bra relationer. Vi borde ha gjort något mål till om man ska vara helt ärlig. Det var en kritisk fas i andra halvlek där de fick några situationer, men fram till 60:e minuten hade de inte haft en målchans, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi skapade väldigt mycket och borde kanske gjort sex, sju mål med tanke på lägena. Men vi vann med 4-0, höll nollan intakt och var stabila i en bortamatch som inte är lätt. Konstgräset var inte det bästa, men vi kunde spela en bra fotboll. Vi gjorde fina mål och tog en stabil seger.

Vad är du mest nöjd med?
– Attityden, att vi kom från tre matcher som varit lite charmigare till Oskarshamn och ändå levererade. Det är inte världens charmigaste ställe att komma till men vi levererade en så pass bra insats att vi vann stensäkert och tog tre poäng. Det är tre matcher kvar. Oddevold kan torska och spela oavgjort. Vi tror på detta så in i bomben. Vi kommer jaga dem ända in i kaklet och se till att göra vårt.
Det var många spelare som var bra idag!?
– Ja, det var det. I första halvlek satte Tim Stålheden jättefina passningar. Vi såg stabila ut. Jag är nöjd med hur backlinjen och våra mittfältare agerade och var disciplinerade. Jag är också nöjd med hur vi offensivt visade frejdighet och förståelse för att skapa lägen och hur vi samarbetade. Man kan alltid eftersöka ännu större effektivitet i sådana här matcher, men jag är glad över att vi skapade många lägen, säger ”Chrisse”.

Foto: Lollo Skagerfält