Falkenbergs FF vann med hela 9-0 borta mot division 3-laget BK Astrio i cupkvalet och därmed klart för gruppspel i Svenska cupen. John Chibuike var glödhet och stod för fem av målen. Mahmut Özen, Mohammad Ahmadi, Marcus Mathisen och Matthew Garbett stod för en fullträff vardera.

FFF, som startade med Kalle Söderström istället för Lorik Ademi då den sistnämnde skadade sig lindrigt på träningen igår, visade närmast omgående varför det skiljer fyra divisioner mellan lagen. I nionde minuten dribblade John Chibuike bort målvakten och försvaret och sköt in 1-0 till rödklädda FFF på Söndrums IP i Halmstad. Efter en kvarts spel prickade Chibuike också in 2-0 efter inlägg från Mahmut Özen. FFF hade flera fina lägen att göra fler mål i första halvlek, men hemmalagets målvakt stod för flera bra ingripanden. FFF var överlägset både spel- och chansmässigt men det stannade vid 2-0 i första halvlek.

FFF bytte vänsterback i paus. Jacob Ericsson kom in istället för outtröttlige Tobias Englund. Tio minuter in i andra halvlek fick FFF straff sedan ett inspel från Gabriel Johansson stoppats med handen av en hemmaspelare. Mahmut Özen klev fram och var stensäker från elva meter. BK Astrio fick bara några minuter senare också straff. Men då räddade Johan Brattberg. John Chibuike gjorde på kort tid både 4-0 och 5-0 med två kliniska avslut i boxen. Mohammad Ahmadi, som liksom Marcus Mathisen nyligen kommit in på plan, nickade in en hörna fram till 6-0. Även Mathisen skulle bli målskytt strax därefter. Tokfri med målvakten gjorde han inget misstag utan sköt säkert in bollen.

Pigge John Chibuike gjorde sedan sitt femte mål i matchen! Han avancerade och dunkade in bollen. Vid ledning med 8-0 gjorde lagkamraterna allt för att hjälpa Matthew Garbett att också bli målskytt. Först blev han serverad ett friläge av Chibuike men missade och därefter hade han ytterligare ett antal bra målchanser. Till slut satt bollen i nät! I 90:e minuten avlossade han ett skott som touchade en motståndare och gick in. Glädjen var stor hos Garbett och hans lagkompisar.

När laget skulle gå fram och tacka de tillresta fansen var det Matthew Garbett som skickades fram för att leda segervågen med fansen. FFF gjorde alltså sju mål i andra halvlek och vann med 9-0. Det var FFF:s största vinst i en tävlingsmatch på många, många år. I och med segern i Halmstad har FFF kvalificerat sig för nästa års gruppspel i Svenska cupen.

Hasse Eklund var tillfreds med 9-0-vinsten.
– Jag är väldigt nöjd med att vi hanterade matchen proffsigt och startade med 2-0 efter 15 minuter. Vi pratade om att försöka få upp tempot så de skulle tröttna i andra halvlek och det betalade sig med en massa gjorda mål. Astrio var inte ofarliga och spelade stundtals en bra fotboll. Deras bästa chans var en straff som Johan räddade vilket visar på fokus på alla spelare som kom i spel under matchen. Extra glädjande var att Mahmut Özen kom till spel under 90 minuter samt att John Chibuike hanterade matchen på bästa sätt med att göra fem mål och vara ständigt aktiv i anfallsspelet. Det viktigaste med denna match var att gå vidare i cupen men prestationerna gör också att det finns goda saker att ta med sig in till de sista allsvenska matcherna också, säger Eklund.

Text och foto: Eric Nilsson