Norrby IF
Anton Andersson, Tvååkers IF:s förstemålvakt de senaste två säsongerna, förstärker Falkenbergs FF. 25-åringen har skrivit på ett tvåårskontrakt med FFF.

Anton Andersson har Vinbergs IF som moderklubb. Han flyttades upp i A-truppen redan som 16-åring och gjorde sen sju säsonger hos VIF innan han gick till Ullareds IK. Efter en säsong i UIK, med Björn Nordberg som målvaktstränare, tog han steget till Tvååkers IF i division 1 södra. Där har han varit ordinarie och startat 51 matcher.
– Anton har visat under de här två åren i Tvååker att han gör det bra i ettan. Det är en målvakt som vi har haft bra koll på sen tidigare. Dels med tanke på att han har varit i Vinberg, Ullared och Tvååker, men han har även varit med och tränat lite grann hos oss. På så sätt är det en spelare som vi är väl bekanta med. I Anton får vi en trygg och stabil målvakt som vi är övertygade om kommer fortsätta sin utveckling på ett positivt sätt hos oss, säger FFF:s sportchef David Svensson.

Anton Andersson är väldigt glad över att ha skrivit på för FFF.
– Det kommer bli skitroligt. FFF är en klubb som har bra ambitioner och vill framåt. Det vill jag som fotbollsspelare med. Jag tror att alla spelare vill vara i en klubb som vill vinna matcher och serier. Det är den största anledningen till att jag valde FFF. Sen är jag uppvuxen i Falkenberg och uppvuxen med FFF som stadens elitlag. Jag blev mer fan när laget gick upp i allsvenskan. Jag stod och skrek på läktaren när Nsima Peter gjorde det avgörande målet 2019, säger han med ett leende, innan han fortsätter:
– Och mottagandet i klubben har varit bra. Jag är imponerad av klubbens faciliteter. Jag är superladdad och känner mig ärad. Mina förhoppningar är att jag ska hjälpa Falkenbergs FF tillbaka till eliten där klubben hör hemma och bidra på alla sätt jag kan. På fotbollsplanen först och främst och sen vara en bra lagkamrat, säger målvakten.

Han beskriver sin spelstil enligt följande:
– Jag är en målvakt som försöker vara så modern i spelstilen som det går och använda mina fötter mycket. Jag pratar med min backlinje och mitt lag och försöker göra alla spelare bättre. Jag är 182 centimeter lång, precis som Iker Casillas och Yann Sommer, säger Anton Andersson.
Keepern har spelat med Tim Stålheden i Tvååkers IF, men har inte pratat med honom sedan han blev aktuell för FFF.
– Detta kommer nog som en överraskning för honom, haha. Men jag har relativt bra koll på spelarna i laget eftersom vi spelade i samma serie i år. Det finns otroligt mycket spets och en bra bredd som känns spännande.
Han vaktade målet i båda mötena med FFF i år.
– Matchen på arenan i Falkenberg var häftig. Jag var väldigt nöjd över att det blev 1-1. Det var häftigt i Tvååker med, med så mycket folk, men då var jag inte lika nöjd efteråt…

Han tycker att han har utvecklats under de två åren i division 1 södra.
– Det har varit två lärorika år där jag fick testa på spel på en högre nivå. Det blev två säsonger som jag på ett individuellt plan är nöjd med, säger Anton Andersson.
Nu vill han ta nästa steg – med hjälp av målvaktstränaren Björn Nordberg, som han nu återförenas med.
– Björn är en grym målvaktstränare. Han hörs mycket på en träningsplan. Jag gillar honom mycket. Jag har fått bekänna färg när han kör sina övningar med tennisbollar, men det gillar vi, säger 25-åringen.
Han beskriver sig som en lugn och sportintresserad kille utanför planen. Liverpool FC är det stora favoritlaget. Idag åker Anton till en kompis i New York på semester. Där blir det både NHL-hockey och NBA-basket. Men FFF kommer definitivt att finnas med i tankarna.
– Jag hade helst kört igång med FFF redan nu, eller i alla fall efter New York-resan, haha. Det ska bli väldigt roligt att få komma till FFF!

Varmt välkommen, Anton!

Text och foto: Eric Nilsson