IF Centern
Falkenbergs FF har köpt loss mittbacken Axel Norén från Gefle IF. 21-åringen har undertecknat ett kontrakt på två och ett halvt år.
– Det ska bli väldigt roligt, säger FFF:s senaste nyförvärv.

FFF:s sportchef Håkan Nilsson beskriver nyförvärvet så här:
– Axel har varit en av norrettans bästa mittbackar i år. Han har bra huvudspel och passningsspel och är en bra kille som vi tror kommer att passa in i gruppen. Vi hoppas att han ska kunna konkurrera både på kort och lång sikt, säger Nilsson.

Axel Norén fostrades i Sölvesborgs GIF och tog sedan steget till Mjällby AIF, som han gjorde 29 matcher och två mål för i division 1 2017-2018. Han kommer närmast från en ett och ett halvt år lång sejour i division 1-laget Gefle IF.
– Det har rullat på bra för egen del. Jag har tagit stora kliv inom fotbollen och då det var min första flytt hemifrån har jag växt som människa och tagit mer ansvar, säger Axel Norén.
När Håkan Nilsson hörde av sig behövde han inte lång betänketid. Nu har FFF och Gefle IF enats om en övergångssumma och Sölvesborgssonen har skrivit på för två och ett halvt år.
– Det känns som ett perfekt kliv för mig. Jag snackade med folk runt om och med familjen och det kändes rätt. Det var inte så mycket att tänka på, säger Axel Norén.

Den 183,5 centimeter långe 21-åringen ser sig själv som en spelande mittback.
– Jag är en mittback som gör allt för laget och har en bra inställning. Jag är bra på huvudet och har bra spelförståelse. Det är min spelförståelse som jag känner att jag använder mest, säger han.
Han erkänner att han ännu inte har järnkoll på FFF.
– Jag vet inte jättemycket, men det är en klubb som helt klart ska vara i allsvenskan. Jag har koll på spelarna i truppen, men känner ingen sedan tidigare, säger Axel Norén.
Att få chansen i allsvenskan är något som han har längtat efter.
– Det är lite smått nervöst att få spela i allsvenskan, men det är detta man har tränat hela livet för. Det ska bli väldigt rolig att testa på allsvenskan. Det är ett större kliv uppåt, men jag hoppas att jag är redo och mogen för det, säger han.

Han åker till Falkenberg på söndag och börjar träna med sin nya klubb nästa vecka.
– Jag ser fram emot att träffa mina nya lagkamrater. Jag vill komma in med positiv energi och glädje och spela så mycket som möjligt, säger Axel Norén.
Nu kommer han också närmare Sölvesborg.
– Det ska bli spännande att flytta till Västkusten. Det ska bli väldigt roligt. Jag har bara hört positivt om Falkenberg, säger mittbacken.

FFF ligger på kvalplats just nu men nytillskottet tror att laget kan lyfta i tabellen.
– Det blir en tuff höst, men jag tror att det kommer att gå bra. Förhoppningsvis blir det en rolig höst. Jag hoppas verkligen att vi klarar oss kvar, säger Axel Norén.

Falkenbergs FF hälsar Axel Norén varmt välkommen till Laget vid havet!

Foto: Nils Westberg Löfgren