Falkenbergs FF har gjort klart med franske mittbacken Grégoire Amiot från nederländska högstaligaklubben Fortuna Sittard. 25-åringen ansluter till att börja med på lån men i avtalet ingår också en option.

Grégoire Amiot är 25 år gammal och har representerat flera franska juniorlandslag. Han gjorde den gångna säsongen nio matcher i nederländska högstaligan Eredivisie för Fortuna Sittard och spelade då mot storheter som Ajax och Feyenoord. Han har tidigare spelat i franska andraligan Ligue 2 med Bourg-en-Bresse och Reims. Men nu kommer han att bära Falkenbergs FF:s tröja. Han lånas in från Fortuna Sittard för resten av säsongen och klarar FFF kontraktet aktiveras en option i avtalet som gör att den vänsterfotade mittbacken går permanent till FFF och skriver på ett tvåårskontrakt.

FFF:s sportchef Håkan Nilsson är glad över att fysiskt starke Grégoire Amiot nu ska få bära den gulvita tröjan.
– Det är en bra fotbollsspelare. Jag såg honom i en träningsmatch mot Feyenoord nyligen. Han är rejäl, har bra passningsfot och är bra på huvudet. Vi ser fram emot att se honom här och hoppas att han ska ta upp konkurrensen med övriga laget, säger Nilsson.

Grégoire Amiot längtar efter att få spela för Falkenbergs FF.
– Jag är väldigt glad över att få flytta och upptäckta en ny liga, en ny kultur och ett nytt land. Det gick väldigt fort. Första kontakten med klubben var för två dagar sen. Det behövde gå snabbt och jag hade väldigt bra kontakt med klubben och tränaren, som sade att han verkligen ville ha mig. Jag ser fram emot att spela och ha kul i klubben. Mitt mål är att hjälpa klubben kvar i högstaligan, säger fransmannen.

25-åringen har bara hört gott om Sverige.
– Jag kommer att träffa trevliga människor. I Frankrike är svenskar kända för sin gästvänlighet och sin livsstil. Jag är väldigt glad över att komma hit. Jag flyttar i slutet av veckan, säger Grégoire Amiot.
Allsvenskan blir en ny liga för honom.
– Jag har alltid varit intresserad av Skandinavien så jag vet att allsvenskan är en bra liga. Jag har fått information av två svenska lagkamrater i Fortuna Sittard; Emil Hansson och Tesfaldet Tekie. De gav mig bra feedback om klubben och ligan. Detta blir en bra möjlighet för mig, säger mittbacken.

Han har fått höra en del om FFF:s spelstil.
– Jag vet att vi spelar med tre backar, vilket gör mig trygg. Jag är van vid det systemet. Jag vet att det är ett ganska ungt lag med bra stämning och kämpaglöd, säger nyförvärvet.
Grégoire Amiot hoppas kunna bidra med mycket.
– Jag tror att jag kan bidra med mitt ledarskap i backlinjen och min erfarenhet. Jag vill bidra med min vänsterfot och försvara så bra att vi stannar kvar i ligan, säger han.

FFF hälsar sin första fransman välkommen till klubben!

Foto: Fortuna Sittard