Laholms FK
Under lördagen mötte Falkenbergs FF IK Brage på hemmaplan i årets sista match i superettan. Kalle Söderström fixade en straff i sin sista elitmatch i karriären, men Adam Bergmark Wibergs straffmål räckte inte till poäng. FFF föll med 1-2 i epilogen.

Redan i första minuten skapades matchens första målchans. Brage-spelaren Joakim Persson fick dock inte avslutet från nära håll på mål. I 26:e minuten fick Adam Bergmark Wiberg skottläge. ”ABW” gick på avslut men Adrian Engdahl räddade. Mycket mer hände inte i första halvlek. Inget av lagen lyckades spräcka nollan.

I paus genomförde FFF två byten. Mahmut Özen och Rasmus Fridolf kom in på planen och Linus Borgström och Tobias Englund hade spelat färdigt. Sju minuter in i andra halvlek tog IK Brage ledningen. Leonard Pllana spelade fram Robbin Sellin, som prickade in ledningsmålet bakom duktige Tim Erlandsson. FFF gav inte upp utan kom tillbaka – med hemmafansen i ryggen. Nsima Peter hade ett bra nickläge, men nickade rakt på Engdahl.

I 67:e minuten byttes Kalle Söderström in istället för Oliver Hintsa. 36-åringen var pigg och efter att inte ha varit på planen i ens tio minuter fixade han en straff. Han fälldes i straffområdet och straffen var klar. Adam Bergmark Wiberg stegade fram och gjorde inget misstag från straffpunkten. FFF hade kvitterat. Gulvitt var på gång och gick för ett segermål. Efter 79 minuters spel var det dags för Elliot Hintsa att göra superettan-debut. 17-åringen ersatte Umar Bala Muhammed. Tre minuter senare nickade Tobias Karlsson över efter en hörna. Istället för ett gulvitt 2-1-mål tog IK Brage ledningen i 85:e minuten. Douglas Karlberg sköt då in bollen. Tim Erlandsson, som tidigare i matchen gjort flera fina räddningar, kunde inget göra. FFF skulle ha fått straff när Samuel Adrian knuffades omkull i straffområdet, men fick inget gehör hos domare Andreas Dufva-Johansson.

Några fler mål blev det inte. FFF förlorade med 1-2 på hemmaplan och säsongen är därmed till ända.
– Vi gick ut och gjorde ett skapligt försök. Vi hade inte riktigt kvalitén. Vi lyckades inte fullt ut varken offensivt eller defensivt. Jag är lite irriterad över att vi inte vann, vi borde ha kunnat vinna denna match, säger huvudtränaren Tobias Tuvesson, som tycker att Samuel Adrian borde ha fått straff.
– Från där jag stod så kändes straffen klar, mer klar än den första.
Han gladdes åt att Kalle Söderström fick avsluta med ett fint inhopp.
– Det var roligt att Kalle fick komma in och bidra. Det var kul att se honom på plan. Tråkigt att målet inte räckte hela vägen. Elliot Hintsa och Rasmus Fridolf kom också in och tog för sig och gjorde vad de kunde, säger ”Tuve”.

Tack för allt stöd under säsongen! Vi ska tillbaka!

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Ludvig Öhman, Tobias Karlsson, Tobias Englund – Adam Bergmark Wiberg, Samuel Adrian, Godwin Aguda, Umar Bala Muhammed – Oliver Hintsa, Nsima Peter