Norrby IF
Imorgon eftermiddag spelar FFF gruppfinal borta mot IFK Norrköping i Svenska cupen. En kvartsfinalplats ligger i potten.

FFF toppar gruppen på sex poäng efter segrar mot Tvååkers IF och Halmstads BK. Nu väntar en ren gruppfinal mot IFK Norrköping, som överraskande föll mot TIF senast. Vid poäng går FFF vidare till kvartsfinal, oavsett resultat i den andra matchen.
– Innan gruppspelet hade vi förhoppningar om att sista gruppspelsmatchen skulle vara av avgörande betydelse och den målsättningen har infriats med råge. Vi gillar läget som vi har skaffat oss och dynamiken i gruppen har varit väldigt bra under uppstarten av försäsongen, så det blir inga problem att lägga allt vår fokus på att försöka vinna matchen mot IFK Norrköping och lyckas vi med det behöver vi inte spekulera om olika scenarion i gruppen, säger Hasse Eklund.

Han ser FFF:s chanser till avancemang som goda.
– Inför sista omgången har vi ett bra utgångsläge att gå vidare till kvartsfinalen. Vi har dock respekt för att vi möter ett revanschsuget IFK Norrköping som förlorade mot Tvååker i förra omgången och kommer att försöka ta den chans man har att gå vidare. Den andra matchen i gruppen kan vi ju inte påverka och där kanske Tvååker möter ett oinspirerat Halmstad som inte har chans att gå vidare från gruppen. Så det bästa för oss är att skapa ett eget bra resultat via en solid prestation och inte förlita sig på andra resultat i gruppen, säger huvudtränaren.
Vilka blir nycklarna för att kunna ta poäng i matchen och avancera på egen hand?
– IFK Norrköping är ett välspelande lag med många individuella profiler. För oss gäller det att agera som ett lag i både offensiv och defensiv för att kunna bemöta den individuella skickligheten med vilja och disciplin i  sann Falkenbergsanda. En annan viktig detalj blir att våga ha ett eget spel även om vi skulle hamna under press på bortaplan, svarar Hasse Eklund.

Marcus Mathisen, som blev utvisad i första halvlek mot HBK, är avstängd och långtidsskadade Mahmut Özen samt John Chibuike, Melker Nilsson och Kwame Kizito missar också matchen. Positivt är att Kalle Söderström och John Björkengren, som båda åkte på rejäla smällar senast, och Tobias Englund (varit sjuk) och Lorik Ademi (haft knäproblem) är redo för spel.
– John och Melker kör rehabträning för sina skador tillsammans med Kizito och de förväntas alla bli spelklara till nästa vecka. Stämningen är bra i gruppen och vi har flera av de unga spelarna som bankar på porten till en startplats vilket försvårar en laguttagning, säger Hasse Eklund.

Truppen:
1. Johan Brattberg
16. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Carl Johansson
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
12. Christoffer Carlsson
14. Matthew Garbett
15. Rasmus Fridolf
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
33. Tibor Brink Joza (K)

Avspark sker klockan 16.30 på Östgötaporten!

Foto: Sven-Arne Mjöberg