Kristianstad FC
Falkenbergs FF föll med 0-1 i Norrköping men det gjorde inget. FFF är vidare till kvartsfinal i Svenska cupen i kraft av bättre målskillnad än ”Peking”.

Falkenbergs FF gjorde två ändringar i startelvan jämfört med matchen mot HBK. Anton Wede ersatte avstängde Marcus Mathisen och Tibor Brink Joza spelade istället för Kalle Söderström. IFK Norrköpjng var som väntat det mest bollförande laget, men de hade väldigt svårt att skapa målchanser i den första halvleken. Den hetaste möjligheten kom i 39:e minuten när Simon Thern serverade Jonathan Levi, som tvingade Johan Brattberg till en fin räddning. Matchen var mållös efter 45 minuters spel.

I början av andra halvlek hände det grejer. Först hade FFF en nick som sånär resulterade och sedan hade IFK Norrköping ett klockrent skott i ribban. I 62:a minuten gjorde FFF sitt första byte. Matthew Garbett kom då in och Edi Sylisufaj gick ut. Två minuter senare var ”Peking” nära igen. Christoffer Nyman fick ett friläge men Brattberg räddade. Fyra minuter senare fick dock FFF-keepern kapitulera när Sead Haksabanovic sköt in bollen från distans.

I 79:e minuten räddade Johan Brattberg ett nytt friläge. Närmare än så kom inte IFK Norrköping en 2-0-seger. Hemmalaget vann med 1-0 men FFF, som bytte in Kalle Söderström och Lorik Ademi istället för Anton Wede och Tibor Brink Joza med drygt tio minuter kvar, gick vidare i kraft av bättre målskillnad. Med andra ord kommer FFF att spela cupkvartsfinal nästa helg!

– Jag tycker att vi gjorde en bra insats med mycket vilja och disciplin. IFK Norrköping hade ju inget att förlora och kunde på ösa på framåt i jakt på ett bra resultat. Det fanns perioder där jag tyckte att vi kunde haft en bättre spelteknisk kvalité, men får ha respekt för att vi mötte en bra motståndare på bortaplan. Segern för IFK Norrköping är rättvis, men med tanke på cupens upplägg så handlar det bara om att gå vidare och det lyckades vi med. Strong insats av hela laget samt de få supportrar som kämpade tappert mot en stark motståndare på bortaplan. Nu får vi glädjas åt segern och invänta en spännande lottning, säger FFF:s huvudtränare Hasse Eklund.

Foto: Lollo Skagerfält