Norrby IF
Falkenbergs FF:s nya damsektion startades upp i höstas. Nu börjar verksamheten ta form. Och sportchefen och tränaren Fredrik Wisén har satt upp målen för säsongen.

I oktober meddelade FFF att klubben kommer att bredda verksamheten och starta upp ett damlag och ett F17-lag. Fredrik Wisén berättar om hur det har gått sedan dess.
– Det har varit en hel del att tänka på i uppstarten av dam- och F17-laget. Vi har fått riktigt bra support, backup och möjligheter av Falkenbergs FF. Vi känner oss välkomna och uppskattade vilket gör allt väldigt roligt. Känslan är mycket god i lagen inför säsongen, säger han.
De är sex tränare som samarbetar kring FFF:s damlag och F17-lag. Utöver Wisén handlar det om Stefan Karlsson, Niclas Winroth, Jonas Wederbrand, Anders Pentéus samt målvaktstränaren Tomas Larsson.

F17-laget har i skrivande stund genomfört två matcher. Det blev vinst mot Tölö och förlust mot IFK Göteborg. Damlaget har hunnit med fyra matcher. FFF har besegrat division 3-laget Ullared samt division 4-laget Getinge/Slöinge. Laget har även spelat oavgjort en gång och förlorat en gång mot division 3-gänget HGH. Fredrik Wisén tycker att det går åt rätt håll för båda lagen.
– Vi har bra närvaro på konstgrästräningarna. Tillgång till gym på arenan har varit riktigt bra då en del spelare har haft behov av rehab. Fokus och syfte har varit försvarstänk i perioden januari-februari. Nu går vi över på anfallsinriktning i vår försäsongsträning, säger tränaren och sportchefen.

Sammanlagt består damlaget nu av 20 spelare och F17-laget av 17 spelare.
– Samtliga är födda mellan 2001 och 2004, så vi kan flytta många av spelarna mellan lagen, säger Fredrik Wisén.
Det ska också nämnas att Tilde Duphorn och Nesrin Akgun precis har varit iväg på läger med F16-landslaget på Bosön.
– De är otroligt bra representanter för Falkenbergs tjejfotboll, säger han.

Härnäst för damlaget väntar DM-match borta mot Varbergs BoIS på lördag. Den 13 mars ställs damlaget mot SRG Himledalen på hemmaplan i nästa DM-match. Därefter möter damlaget IFK Fjärås i DM den 22 mars. Såväl denna match som träningsmatchen mot Stafsinge den 1 april spelas hemma. För 17-lagets del är nästa utmaning träningsmatchen mot Jitex den 29 mars. Också den spelas i Falkenberg.

Fredrik Wisén och alla tjejerna i de båda lagen ser fram emot att säsongen ska dra i gång på allvar.
– Siktet är helt klart inställt på seriespel för både F17-laget som spelar i SM-serien och damlaget som spelar i division 4. Vi ska vara väl förberedda när detta drar igång. Målet för damlaget är att vi tar oss direkt upp i division 3 detta år. Målet för F17-laget är att vara topp-fyra i Västra Götalands SM-serie som bland annat består av IFK Göteborg. Kopparbergs/Göteborg och Jitex, säger han.