Falkenbergs FF tog en blytung seger mot superettanlaget Halmstads BK i Vinberg idag. Trots att HBK spelade med en man mer i nästan en timme så var det FFF som avgjorde med tio man och vann cupmatchen med 1-0. Då Tvååkers IF samtidigt storskrällde mot IFK Norrköping har FFF nu ett gyllene läge att ta sig vidare från gruppen.

Första halvlek var en konstig historia. Efter en kvart blev Kalle Söderström fult nedtacklad och skadad. Domare Magnus Lindgren bedömde att tacklingen inte var värd ett gult kort, men Söderström tvingades avbryta matchen med en lårkaka efter inte ens 20 minuter och in i hans ställe kom Anton Wede. En stund senare fick John Björkengren en rejäl armbåge. Denna gång visade domaren det gula kortet. Björkengren spelade vidare med huvudskydd och tvingades sedan sys efter matchen. När Björkengren behandlats på plan i några minuter återupptogs spelet. Då tilldelades Marcus Mathisen två ostskivor på mindre än två minuter och visades ut i 37:e minuten. Första halvlek innehöll inte speciellt många målchanser. HBK hade ett skott utanför efter en frisparksvariant och FFF:s anfallare Nsima Peter hade också ett skott utanför i bra läge. Den konstiga första halvleken förblev mållös.

FFF var en man mindre i hela andra halvlek men det märktes inte alls. Laget vid havet spelade ett solitt försvarsspel och tillät inte HBK att skapa något av värde överhuvudtaget. Det enda HBK hade att komma med var distansskott som inte var nära att resultera. Ett decimerat FFF tog ledningen i 77:e minuten. Anton Wede slog bollen på ett tillslag till Edi Sylisufaj, som distinkt sköt in bollen utom räckhåll för målvakten Malkolm Nilsson Säfqvist. Med tio minuter kvar av ordinarie tid byttes sedan målskytten Sylisufaj ut mot nyzeeländaren Matthew Garbett. 17-åringen visade sedan prov på styrka när han i flera anfall höll i bollen och fixade frisparkar till FFF på offensiv planhalva. FFF höll undan utan problem och vann cupmatchen med 1-0. Tack vare att Tvååkers IF samtidigt bragdvann mot IFK Norrköping toppar FFF nu gruppen och har en fin chans att ta sig vidare. Nästa lördag väntar just ”Peking” på bortaplan. Då avgörs vilket lag som tar sig vidare till kvartsfinal.

Nye mittbacken Sander van Looy, som av många ansågs vara planens bästa spelare, var nöjd efter matchen.
– I första halvlek var det svårt att spela, men i andra halvlek gjorde vi ett bra jobb. Det är självklart en härlig känsla att vinna sådana här matcher. Vi ska fortsätta så här och vinna fler matcher, säger nyförvärvet.

Foto: Sven-Arne Mjöberg