Imorgon smäller det i Vinberg. Då ställs Falkenbergs FF mot superettanlaget Halmstads BK i ett rykande hett cupderby.

FFF fick en bekväm start på cupen genom en 3-1-seger borta mot Tvååkers IF förra helgen. Segermarginalen kunde ha varit större, men FFF fick med sig tre fina poäng med hem. Nu väntar HBK ”hemma” i Vinberg.
– Det är alltid kul med tävlingsmatch och vi vet om att matcherna mot Halmstad alltid brukar bli intensiva och bra. Vi har ju ett långsiktigt mål med att förbereda oss inför allsvenskan, men på vägen fram tills den startar vill man gärna se bra prestationer och ett spel som är så nära en allsvensk match som möjligt. Därför är denna match optimal i och med att vi får tävla om poäng i Svenska cupen, säger Hasse Eklund.

Huvudtränaren tror sig vet vad det kommer att bli för typ av matchbild imorgon.
Jag tror att det blir en intensiv match med mycket aggressivitet från båda lagen och mycket närkampsspel. Precis som ett derby ska vara, säger han.

Hur ska vi gå till väga för att vinna?
– Vi måste ha ett högre bolltempo än senast när vi startar vår speluppbyggnad för att kunna spela oss ur Halmstads presspel. När vi sen kommer upp högre i plan förväntar jag mig mer pigga ben nu när vi har lättat på träningen och vi ska ha ett överskott på energi i genombrottsfasen. Mot Tvååker hade vi inte riktigt skärpan i avsluten och vi får gärna vara lite mer effektiva på de målchanser vi får mot Halmstad.

Hur är läget i laget?
– Läget börjar se bättre ut och de skadade spelare som har varit borta har börjat köra förberedande fotbollsträning på planen. Vi har gott humör i truppen och det har varit bra fokus på spelarna inför denna match. Tobias Englund var sjuk under dagens träning, men är förhoppningsvis tillgänglig imorgon.

Vad tror du om läktarmatchen?
– Förhoppningsvis blir det bra stämning och inramning på matchen. Eftersom vi har hemmaplan hoppas jag att vår gula klack vinner matchen på läktaren och tystar Halmstads tillresta fans, säger Hasse Eklund.

Positivt är att Matthew Garbett nu är spelklar. Den 17-årige nyzeeländaren är uttagen i truppen och redo för tävlingsdebut. John Chibuike, Melker Nilsson och Lorik Ademi är småskadade och missar matchen. Det gör också korsbandsskadade Mahmut Özen och Kwame Kizito, som ännu inte beviljats arbetstillstånd. Tobias Englund är som nämnt krasslig i skrivande stund.

Truppen till cupderbyt:
1. Johan Brattberg
16. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
3. Carl Johansson
5. Mohammad Ahmadi
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Nsima Peter
10. Kalle Söderström
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
15. Rasmus Fridolf
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
33. Tibor Brink Joza (K)

Matchen startar klockan 12.30. Välkomna!