Under torsdagskvällen höll FFF årsmöte och utöver genomgång av det ekonomiska resultatet och val av styrelse delades ett antal trevliga priser ut. Dessutom beslutades det att ett investeringsbolag vid namn Falkenbergs Fotbollsintressenter AB kommer att bildas.

Tobias Englund fick på årsmötet motta nyinstiftade priset Lars-Eric Nilssons spelare som går till årets viktigaste spelare. John Björkengren utsågs till årets spelare av Svenssons Ur och supporterföreningen Yellow and White Pride utsåg Jacob Ericsson till årets spelare. Falkenbergs FF:s talangpris till Hasse ”Kullen” Svenssons minne gick till Lorik Ademi. Bertil ”Puskas” Karlssons minne mottogs av Roger Larsson och Johan Wernerssons minne gick till Ted Nilsson.

Angående styrelsen så valdes ordförande Patrik Hannell om på ett år och ledamöterna Rolf Landholm (också vice ordförande), Jan Andersson, Jörgen Hallgren och Heléne Stålbom valdes om på två år. Styrelsen består också av Ulrika Winroth, Bodil Möller, Niklas Korshag och Magnus Wernersson, som alla valdes på två år vid förra årets årsmöte.

En annan nyhet på årsmötet var att det klubbades att ett investeringsbolag ska skapas under namnet Falkenbergs Fotbollsintressenter AB. Syftet med det är att möjliggöra för FFF att spela allsvensk fotboll. Ett antal intressenter som vill vara anonyma kommer att tillföra medel som ska användas till förstärkning av akademiverksamheten samt FFF:s representationslag.
– Det finns ett antal intressenter som är beredda att gå in med kapital. Det här kapitalet ska användas till att förstärka spelartruppen. Det kan ske på olika sätt. Det kan vara för att behålla spelare som annars skulle ge sig iväg och för att hitta nya spelare. Kapitalet ska också användas till att förstärka akademiverksamheten, säger FFF:s vice ordförande – och tillika föreslagen ordförande i bolaget – Rolf Landholm.
Tanken är att intressenterna ska gå in med 6,4 miljoner kronor i bolaget under en treårsperiod. Beloppet är redan säkrat.
– Om sedan FFF säljer en spelare för X antal kronor så går 50 procent av övergångssumman till det här bolaget, som sedan återinvesterar pengarna i klubben. Och bolaget får inte ha inflytande på föreningens inriktning eller transferdelen. Bolaget bidrar med kapitalet och föreningen äger besluten om vem man ska värva och hur man ska driva akademiverksamheten, säger Rolf Landholm.
Tillsammans med investering och avkastning kan cirka 16 miljoner kronor investeras under denna treårsperiod. Och investerarna har inga krav på utdelning av investerat kapital.

Eric Nilsson