Norrby IF
Falkenbergs FF redovisade i samband med dagens årsmöte en förlust för verksamhetsåret 2019. Det här kommer dock inte som en överraskning för styrelsen utan bygger på en medveten strategisk satsning för att klara oss kvar i allsvenskan där bland annat de nya tv-rättigheterna gör en väsentlig skillnad i ekonomin för klubben framöver. Inför 2020 ser förutsättningarna bättre ut och föreningen budgeterar med ett överskott igen.

Falkenbergs FF ökade under 2019 sina intäkter från cirka 28,5 miljoner kronor till ungefär 33,3 miljoner kronor. Men kostnaderna ökade tyvärr också från cirka 28,6 miljoner kronor till ungefär 37,2 miljoner kronor vilket gav en förlust på drygt 3,9 miljoner kronor för förra verksamhetsåret. Föreningens egna kapital uppgick vid årsskiftet till 745 000 kronor.

2019 blev ett lyckat år på många sätt, främst sportsligt genom att vi klarade oss kvar i allsvenskan. Under några år har vi i Falkenbergs FF arbetat upp ett kapital som vi 2019 valde att använda en del av för att fortsätta stärka vår organisation både när det gäller akademi- och A-lagsverksamheten. Vi gjorde även en satsning utifrån våra ekonomiska muskler för att behålla vår plats i allsvenskan som bidragit till det negativa resultatet för 2019. Dock har förlusten blivit något större än förväntat beroende på några missar i vår budget, kommenterar Falkenbergs FF:s ordförande Patrik Hannell.

Falkenbergs FF:s klubbchef Patrik Lundgren kommenterar också det ekonomiska resultatet:
– Styrelsen har tillsammans med klubbledningen följt ekonomin noggrant under året och varit medvetna om att vi skulle ta en förlust utifrån en medveten satsning med ökade allsvenska omkostnader. Men tack vare vår satsning och den sportsligt lyckade utgången så är förutsättningarna både sportsligt och ekonomiskt goda inför 2020. Vi har lagt en budget med ett överskott på runt 700 000 kronor och det finns goda förutsättningar att det till och med kan bli bättre, avslutar Patrik Lundgren.