Norrby IF
Topplaget Allmänna Idrottsklubben, eller kort och gott AIK, gästar Falcon Alkoholfri Arena på söndag. Det är samma lag som FFF tog en av sina mest meriterande allsvenska segrar mot 2014. Nu drömmer alla FFF-fans om en ny skräll.

AIK har 90 allsvenska säsonger under bältet och är regerande svenska mästare. De ligger trea i allsvenskans maratontabell, där bara Malmö FF och IFK Göteborg ligger bättre till, och har sammanlagt vunnit tolv SM-guld. De har också blivit mästare i Svenska cupen, som de senast vann 2009 (eller ”två lax nio” som guldvinnaren Martin Mutumba hade sagt), åtta gånger.

AIK, som är en av få svenska klubbar som har kvalat in till Champions League (1999), tränas av Rikard Norling och i Solnaklubbens trupp kryllar det av profiler. Spelare som mångårige landslagsmannen Sebastian Larsson, lagkaptenen Henok Goitom, isländske EM-hjälten (sänkte England i åttondelsfinalen i EM 2016) Kolbeinn Sigthorsson och norske landslagsforwarden Tarik Elyounoussi sticker ut.

FFF har spelat jämnt med AIK vid flera tillfällen. Jämnt var det dock inte när lagen möttes på Falkenbergs IP en varm sommardag i juli 2014. Vi är nog många som blir helt lyriska när vi tänker tillbaka på den skalpen. Det började med att nyförvärvet Patrik Ingelsten nickade in 1-0 i första halvlek. Efter att Noah Sonko Sundberg kvitterat i början av andra halvlek replikerade FFF och Stefan Rodevåg direkt. Med tre minuter kvar av ordinarie tid lobbade Johannes Vall elegant in 3-1 och på övertid tryckte en då 17-årig Gustaf Nilsson in sitt första allsvenska mål. FFF:s 4-1-seger mot AIK var en knall som chockade fotbolls-Sverige.

I mötet tidigare i år gjorde FFF en fin första halvlek och borde nog ha lett i paus, men fick inte dit bollen. Istället kunde Tarik Elyounoussi göra två mål under öppningskvarten i andra halvlek och avgöra matchen. Nu jagar FFF revansch. Både för den förlusten och för den tunga torsken borta mot Elfsborg senast. FFF har ett tufft läge i tabellen, men vi ser fortfarande stora möjligheter att lösa detta. Och då behöver vi er hjälp. I Falkenbergs FF ger vi oss aldrig!

Välkomna till en spännande match på Falcon Alkoholfri Arena på söndag. Glöm inte att säkra biljett i tid!