Laholms FK
Adam Bergmark Wiberg fortsätter att övertyga och göra mål. Anfallaren blev tvåmålsskytt men det räckte inte till poäng borta mot Elfsborg. 2020 års allsvenska tvåa vann med 3-2 på Borås Arena.

Det var en jämn matchinledning på Borås Arena. Det skapades inga riktiga målchanser under den första tio minuterna. Efter en kvarts spel hade Rasmus Alm en lurig nick som smet utanför bortre stolpen. Två minuter senare hade Elfsborg ett bra läge i boxen, men då täckte FFF-försvaret skottet förtjänstfullt och det var aldrig nära att resultera. I 21:a minuten var Oliver Hintsa nära att trycka in 1-0 till FFF, men hemmaförsvaret hann emellan i sista stund. Efter en halvtimmes spel tog Elfsborg ledningen. Marokhy Ndione träffade stolpen, och returen rullade Rasmus Alm in i tom bur. Det blev det enda målet i första halvlek. FFF spelade helt okej, men låg under med 0-1 i paus mot fjolårets tabelltvåa.

Tre minuter in i andra halvlek kvitterade FFF och fint var det! Tobias Englund slog ett precist inlägg som stekhete Adam Bergmark Wiberg nickade in. Tyvärr så återtog Elfsborg ledningen minuten senare sedan Axel Norén inte lyckats nicka bort bollen och Johan Larsson förvaltat läget han fick i boxen. I 59:e minuten gjorde FFF sitt första byte. Christoffer Carlsson kom in istället för Melker Nilsson. Och med 20 minuter kvar av ordinarie tid ersatte Linus Dahl Oliver Hintsa. I 75:e minuten fick Dahl ett läge i straffområdet men nyförvärvet sköt över. Två minuter senare nickade Kalle Björklund utanför efter en hörna. FFF var på gång och nosade på en kvittering.

Gabriel Johansson bytte av Linus Borgström i 84:e minuten. Tre minuter senare gjorde Simon Strand 3-1 sedan FFF agerat passivt försvarsmässigt. Men FFF kom tillbaka och reducerade strax därefter sedan Adam Bergmark Wiberg kliniskt dunkat in bollen bakom Tim Rönning. Det var ”ABW:s” sjätte (!) mål på tre matcher i cupen. I 93:e minuten fick han en chans till hattrick, men avslutet gick utanför. FFF föll med 2-3 men gjorde ändå en fullt godkänd insats i den avslutande gruppspelsmatchen. Detta var ett fall framåt jämfört med matchen mot Degerfors IF.

– Vi fick en bra match i högt tempo. Vi visar fortfarande lite svaghet i eget straffområde som måste jobbas bort och är inte tillräckligt resoluta med att hålla motståndaren borta från målchanser. Elfsborg är dock duktiga i sitt offensiva spel där vi fick många frågeställningar att jobba vidare med försvarsmässigt under de sista veckorna. Vårt uppbyggnadspel var bättre än tidigare men vi kunde inte omsätta det i tillräckligt många målchanser. Andra halvlek var bra från vår sida och vi visade glöd som kom tillbaka och skapade nerv i matchen genom två reduceringar, säger huvudtränare Hasse Eklund.
Hans gläds av Adam Bergmark Wibergs målfabrikation.
– Det är lysande. Han har verkligen kommit in i Falkenbergs FF på ett bra sätt. Det är en trygghet att ha en sådan målfarlig anfallare, ändå tycker jag att vi borde kunna ge honom ännu fler lägen med bättre passningar i djupled, säger Eklund.