Falkenbergs FF mötte Varbergs BoIS på Kristineslätt under lördagen. Och FFF stod upp bra mot det allsvenska laget. Bland annat hade Godwin Aguda ett jätteläge och Oliver Hintsa ett mål som tveksamt dömdes bort för offside. Gästerna vann till slut med 2-0.

Det var högt tempo direkt från start. Efter 14 minuters spel var Oliver Hintsa nära att stjäla bollen och göra mål, men BoIS röjde undan faran i sista stund. I 20:e minuten hade Varbergs BoIS ett bra läge, men fick inte in bollen. Fem minuter senare tog allsvenskarna ledningen. BoIS spelade sig fram i straffområdet och satte dit bollen medan FFF inte riktigt hann med i svängarna. Godwin Aguda hade en jättechans att kvittera. Han fick ett ypperligt läge framför mål, men målvakten Viktor Dryselius gjorde en grym räddning. Tyvärr fick Oskar Christiansson avbryta matchen redan efter en halvtimmes spel på grund av en lårkaka. Robin Hofsö ersatte. Varbergs BoIS ledde med 1-0 efter 45 spelade minuter, men det hade mycket väl kunnat stå 1-1 med tanke på Agudas friläge.

FFF gjorde två byten inför andra halvlek. Linus Borgström och Melker Nilsson kom in istället för Gabriel Johansson och Christoffer Carlsson. Gulvitt inledde andra akten mycket piggt och kvitterade i 54:e minuten. Det var i alla fall vad alla trodde. Men Oliver Hintsas mål dömdes bort då domaren menade att Robin Hofsö stod i offsideposition och påverkade spelet i skottögonblicket. Domslutet resulterade i gulvita protester. Just Hofsö hade tio minuter senare en farlig skarvnick. Minuten senare utnyttjade BoIS-spelaren Ali Bdeir ett bolltapp från Tim Stålheden och rullade in 0-2.

I 67:e minuten var Godwin Aguda nära på nytt, men fick se bollen rensas nära mållinjen och ut till hörna. Med 20 minuter kvar gjorde FFF fyra byten. Rasmus Fridolf, Melker Larsson, Lucas Sibelius och Umar Bala Muhammed kom då in på plan. I 78:e minuten var Robin Hofsö framme och hotade igen, men avslutet räddades utan problem av målvakten. FFF saknade inte chanser och hade ju en boll inne, men Varbergs BoIS vann träningsmötet med 2-0. FFF spelade stundtals fin fotboll.
– Jag tycker vi stod upp bra idag mot ett duktigt motstånd. Vi hade delar i matchen där jag tycker vi var riktigt bra; saker som vi kommer att ta med oss i fortsättningen. Sen hade vi lite otur med hur resultatet blev eftersom vi hade en boll inne som domaren dömde bort av någon anledning. Men överlag en bra match från vår sida! säger högerbacken Linus Borgström.
Tim Erlandsson håller med.
– Jag tycker vi stod upp bra mot ett starkt Varberg, som är tunga att möta. Vi hade många bra defensiva och offensiva aktioner som vi verkligen tar med oss. Deras keeper gjorde en superräddning i första och sedan hade vi en sur offside-avblåsning på Olivers mål i andra, med lite flyt så sätter vi dem. Vi hade många bra stunder i matchen, tycker jag. I det stora hela en fin insats och nu laddar vi om till Gais nästa helg, säger målvakten.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Gabriel Johansson, Tobias Karlsson, Tim Stålheden, Adam Eriksson – Linus Dahl, Christoffer Carlsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Oskar Christiansson
Avbytare: Nadeem Omar, Robin Hofsö, Lucas Sibelius, Rasmus Fridolf, Linus Borgström, Carl Martinsson, Elliot Hintsa, Umar Bala Muhammed, Melker Nilsson, Melker Larsson