Laholms FK
Den svängiga matchen mellan Torns IF och Falkenbergs FF slutade till slut 2-2. Tack vare att Tvååkers IF slog IK Oddevold räckte poängen för att säkra kvalplatsen.

Det var några galna inledningsminuter på Tornvallen. I fjärde minuten missade Nadeem Omar bollen och Ludvig Bergman kunde skicka in 1-0 till hemmalaget. Men FFF tog snabb revansch. I nästa anfall tog Robin Hofsö hand om en boll i straffområdet och sköt in kvitteringen. Då hade matchen inte ens pågått i fem minuter. Sju minuter senare tog FFF ledningen. Wilhelm Ärlig slog in bollen från högerkanten. I straffområdet dök Godwin Aguda upp och prickade in 2-1 till FFF. Gulvitt hade två jättelägen att göra 3-1. Först sköt Wilhelm Ärlig i stolpen och sedan hade Godwin Aguda ett friläge, men 2-1 stod sig till pausvilan.

En kvart in i andra halvlek fick Robin Hofsö ett superläge i straffområdet, men volleyskottet gick över ribban. Fem minuter senare gjorde FFF ett dubbelbyte. Taylor Silverholt och Lucas Sibelius kom då in istället för Oliver Hintsa och Christoffer Carlsson. I 73:e minuten gick FFF bort sig bakåt och Noah Christoffersson fick ett friläge som han förvaltade. Därmed var det kvitterat. I 81:a minuten bytte Sewen Emilov av Godwin Aguda och på stopptid kom Linus Dahl in samtidigt som Melker Nilsson klev av. FFF var otroligt nära att avgöra i slutminuterna. Bollen dansade bland annat på bollinjen, men den ville inte in. Det blev 2-2 i Stångby. Samtidigt besegrade Tvååkers IF IK Oddevold. Därmed är FFF klart för superettan-kval med en match kvar att spela.

– Vi gjorde en helt okej match egentligen. Vi skapade många farliga målchanser både i första och andra halvlek men släppte in för enkla mål helt enkelt, säger högerbacken Gabriel Johansson, som fick chansen från start för andra matchen i följd.
Han är glad över att FFF är klart för kval.
– Det känns oerhört skönt att kvalplatsen är säkrad! Skönt att slippa en sista omgång där allt står på spel, säger ”Gabbe”.

Så startade FFF:
Nadeem Omar – Gabriel Johansson, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö

Foto: Lollo Skagerfält