Falkenbergs FF tog under söndagen emot serieledaren Malmö FF på hemmaplan. MFF fick en tidig utvisning men tog ledningen och höll den matchen igenom. FFF saknade inte chanser, men fick inte in bollen. Laget vid havet hade stolpträffar, men gjorde dessvärre inga mål.

FFF började matchen piggt och hade en chans direkt. John Chibuike fick chansen i straffområdet efter en hörna, men skottet blockerades av MFF-försvaret. Och i åttonde minuten fick Malmö FF:s Isaac Kiese Thelin rött kort efter en riktigt ful spark. Plötsligt var MFF bara tio spelare. Två minuter senare tog MFF ledningen sedan Johan Brattberg räddat Sören Rieks friläge och Jo Inge Berget slagit in returen. Två minuter senare sköt Kalle Söderström ett skott som gick stolpe, stolpe ut och på returen prickade John Chibuike också stolpen. Helt otroligt. Närmare en kvittering än så kan man inte komma.

I 20:e minuten blev det halvfarligt när FFF var framme och hotade. Calle Johanssons nick räddades till hörna. FFF försökte få till målchanser framåt mot ett decimerat MFF. I 43:e minuten avlossade Sander van Looy ett hårt skott utifrån som smet utanför bortre stolpen. Och på tilläggstid fick Tibor Brink Joza ett bra läge i boxen, men krutade bollen över Johan Dahlins ribba. Jo Inge Bergets tidiga mål blev halvlekens enda. Skåningarna ledde i paus, trots FFF:s chanser.

FFF gjorde ett byte i paus. Edi Sylisufaj kom in och Tobias Karlsson byttes ut. I 61:a minuten gjorde FFF ytterligare två byten. Christoffer Carlsson och Jacob Ericsson kom in istället för Melker Nilsson och Tobias Englund. FFF tryckte på för framåt för att forcera in en kvittering. Med 21 minuter kvar av ordinarie tid kom Gabriel Johansson in. Han ersatte Kalle Söderström. Samtidigt flyttades nickstarke Calle Johansson upp på topp. Och i 82:a minuten bytte FFF in Matthew Garbett och ut gick Tibor Brink Joza. Tre minuter senare flyttade FFF upp målvakten Johan Brattberg på en hörna, men det blev inte någon farlighet av det.

FFF lyfte upp Brattberg igen, men inte heller nu fick Gulvitt in bollen. Det blev sex minuters tilläggstid. FFF försökte och försökte, men det ville sig inte. MFF vann med 1-0.