Falkenbergs FF:s 18-årige målvakt Nadeem Omar har blivit uttagen i Iraks U19-landslag för första gången. Så fort papperna är på plats ansluter han till landslagets läger i Qatar.

Nadeem Omar är glad över landslagsuttagningen.
– Det känns väldigt kul! Det är alltid speciellt att representera sitt land. Det är något jag har drömt om faktiskt, säger han.
Han blev uppringd efter att ha suttit på bänken borta mot Djurgården.
–
Jag blev väldigt chockad. Jag trodde att det var någon som skojade med mig eller något, så jag bad dem att ringa pappa, säger han med ett skratt.
Och det gjorde landslagsledningen. Hans föräldrar är stolta över att Nadeem ska få representera Irak.
– Ja, mamma är alltid rädd om mig när jag ska flyga ensam och så vidare, men pappa blev väldigt stolt. Han har själv varit målvakt i en storklubb (Al-Mosul FC) i Irak men han kom aldrig med i landslaget. Det gjorde jag. Pappa har alltid pratat om att jag en dag ska vara med i Iraks landslag, säger Nadeem Omar.
Så nu är du etta i familjen?
– Ja, precis, haha.

Han föddes i Mosul år 2001 men sex år senare tvingades familjen fly. Han har inte varit i Irak sen dess.
– Det ska bli spännande att komma tillbaka till Irak. Jag har alltid velat åka dit men inte kunnat, men jag trodde faktiskt inte att jag skulle åka dit för landslaget, säger FFF-målvakten.
Han kommer dock inte att inleda lägret i Irak. De uttagna spelarna till lägret, som pågår mellan 10 och 31 augusti, samlas i Bagdad idag och åker sedan vidare till Qatar. Nadeem Omar kommer att åka direkt till Qatar så fort alla papper och sådant är i sin ordning.
– Jag har jättemycket att fixa nu med mitt pass först. Jag är i Stockholm och håller på att fixa det. Det blir förhoppningsvis klart den här veckan. Jag har en som hjälper mig med passet och han säger att det nog ska vara klart denna vecka. Förbundet bokar flyg så fort papperna är klara. Jag är ganska flygrädd men det ska gå jättebra, säger han.

Under lägret kommer Iraks U19-landslag att spela matcher.
– Ja, det kommer vi. Exakt vilka det är mot vet jag inte. Men i oktober möter vi Japan, Sydkorea och Bahrain i gruppen i Asiatiska U19-mästerskapet.
Detta läger fungerar som uttagning för just det mästerskapet.
–
Om jag ska vara ärlig så tror jag att jag har goda chanser att komma med. Just nu har jag grym form, så det tror jag. Sen vet jag inte riktigt vilka målvakter som är med. Viktigast för mig är att fokusera på mig och göra mitt bästa, säger Nadeem Omar, FFF:s nya landslagsman.

Foto: Lollo Skagerfält