Falkenbergs FF gjorde en stabil insats borta mot Vårgårda. Gulvitt vann med 4-0 och säkrade en plats i Svenska cupens gruppspel i början av nästa år.

FFF ställde upp med ett starkt lag. Johan Brattberg vaktade målet och Tobias Englund, Carl Johansson, Tobias Karlsson och lagkaptenen Tibor Brink Joza bildade backlinje. På mittfältet huserade Robin Östlind, Anton Wede, Christoffer Carlsson och Kalle Söderström. Längst fram i 4-4-2-uppställningen fick Nsima Peter och Edi Sylisufaj förtroendet. FFF skapade flera fina chanser under matchinledningen. I elfte minuten fick de få men tappra FFF-fansen jubla. Yttern Kalle Söderström sköt in bollen stenhårt i vänstra hörnet och gav FFF den start laget var ute efter. FFF hade flera chanser att utöka ledningen och Vårgårda stack upp vid något enstaka tillfälle. Fler mål blev det dock inte under första halvlek.

FFF började andra halvlek starkt. I 58:e minuten blev Nsima Peter frispelad av anfallspartnern Edi Sylisufaj och satte dit FFF:s 2-0-mål. Bara minuten senare gjorde Nsima Peter också 3-0. Han hann först på en boll i straffområdet och dunkade in bollen. Dessa båda mål gjorde gott för anfallarens självförtroende. Några få minuter efter målet gjorde FFF sitt första byte. Per Karlsson kom in och Carl Johansson gick ut. Några minuter senare gjorde FFF ett nytt mittbacksbyte. Då var det Tobias Karlsson som gick ut. In kom Ludvig Johansson. Och med dryga kvarten kvar kom Melker Nilsson in istället för Christoffer Carlsson. Det var Melkers A-lagsdebut i FFF-tröjan.

Men FFF var inte nöjt med 3-0. I matchens slutminuter tryckte Edi Sylisufaj in 4-0, vilket också blev slutresultatet. Därmed fick publiken se FFF:s anfallare göra tre mål. Förhoppningsvis kan det ge lite ketchupeffekt. Vårgårda stod upp bra med de resurser de har men var aldrig nära att på allvar störa FFF, som är klart för gruppspel i Svenska cupen.

Text och foto: Eric Nilsson