Laholms FK
Falkenbergs FF:s första nyförvärv till nästa års säsong är klart. Vi välkomnar landslagsmeriterade målvakten Tim Erlandsson, som så sent som 2017 var med på A-landslagets januariturné. 22-åringen har undertecknat ett tvåårskontrakt med FFF. – Det känns jättebra. Det är fantastiskt roligt för mig. Jag ser verkligen fram emot detta, säger Tim Erlandsson.

FFF:s sportchef Håkan Nilsson är belåten med årets första nyförvärv. – Han har haft vissa problem men vill nu starta om igen och känna glädje med fotbollen. Han var här och tränade med vår förre målvaktstränare Leif Troedsson 2016 och jag kommer ihåg honom redan från Hallandslaget och HBK:s juniorlag. Tim är en bra målvakt och en fantastiskt bra person som vi tror kommer att passa perfekt in i Falkenbergs FF, säger han.

Tim Erlandsson själv har bara fått positiva intryck av FFF.
– Jag kan Falkenberg och FFF sen innan. Det är en fin och familjär klubb som arbetar väldigt bra med de förutsättningar man har. Det är många bra människor som jobbar i och runt klubben och här finns en trivsam miljö att utvecklas i som fotbollsspelare och människa. Jag har aldrig hört eller sett något illa om Falkenberg, säger han.
När han tränade med FFF fanns inte Falcon Alkoholfri Arena.
– Det är en jätteskillnad på faciliteterna. Det är en riktigt fin arena, säger FFF:s nya keeper.

Han fostrades i HBK och lånades ut till Nottingham Forest 2014. Han skrev sedan kontrakt och tillhörde den anrika engelska klubben till och med januari 2019. Under tiden i Nottingham Forest var han bland annat utlånad till AFC, som han representerade i 13 allsvenska matcher 2017. I början av detta år vände han hem och skrev på för Frej i superettan, men drabbades snart av psykisk ohälsa och bröt kontraktet. Nu är han fit for fight igen.
– Jag mår jättebra. Pausen var viktig för mig. Jag har verkligen fått perspektiv på saker och ting efter tiden i England. Allt som jag har gått igenom har stärkt mig. Jag har haft ambitionen att komma tillbaka till elitnivå och har tränat på bra under tre-fyra månader. Det känns jättekul att komma tillbaka till allsvenskan och att få göra resan med Falkenberg, säger Tim Erlandsson.
Han beskriver sig som en målvakt som håller en jämn nivå.
– Jag är bra på att hålla bollen borta från målet. Det är en ganska bra egenskap som målvakt. Det gäller att kunna samarbeta med backlinjen framför sig och få till ett bra och tydligt kollektiv. Det är viktigt att man hörs som sista utpost och utnyttjar allt man ser på planen för att hjälpa sina medspelare. Utanför plan vill jag visa att det inte finns några genvägar. Det handlar om att göra jobbet tillsammans för att nå bra resultat, säger 22-åringen.

Han står noterad för sju U21-landskamper, åtta U19-landskamper och en U17-landskamp. 2016 var han uttagen i OS-truppen och 2017 blev han blixtinkallad till A-landslagets januariturné.
– Det är roliga erfarenheter från en väldigt stor turnering och en samling med spelare på hög nivå. Att ha varit med och spelat med en hel del duktiga spelare och sett hur de jobbar och tänker är saker man tar med sig och är nyttigt att ha i ryggsäcken. Jag fick med mig många bra saker, säger han.
Nu får Tim Erlandsson kampera ihop med nästintill jämngamle kompisen Johan Brattberg.
– Det är viktigt att jag är tre dagar äldre, haha. Jag känner honom bra och han är en bra kille. Vi stötte på varandra första gången när vi var 14 år. Vi har både spelat med och mot varandra. Vi har bildat målvaktspar i landslag och i Hallandslaget, så detta är inget nytt för oss. Det kommer att bli en jättebra träningsmiljö med honom och Björn Nordberg. Det kommer att bli hur bra som helst, säger han.