Falkenbergs FF stod för en mindre bra insats i träningsmatchen borta mot HBK idag. 0-2-resultatet innebar att FFF inkasserade säsongens första förlust.

Superettan-laget tog tag i taktpinnen från start och ställde tidigt frågor till FFF:s försvar. De första avsluten gick antingen över eller stoppades av Tim Erlandsson men i 27:e minuten small det bakom FFF:s nyförvärv i mål. Före detta FFF-tränaren Håkan Svenssons son Rasmus Wiedesheim Paul serverade ex-FFF:aren Mikael Boman, som enkelt rakade in bollen vid första stolpen. FFF hade svårt att hänga med när HBK drog upp tempot och i 31:e minuten var hemmalaget nära ett 2-0-mål. Marcus Mathisen räddade dock på mållinjen den gången. HBK dominerade samtidigt som FFF hade svårt att få till något ordnat spel. FFF kom undan med 0-1 i paus.

Bara två minuter in i andra halvlek kom 0-2. Samuel Kroon bröt in från höger, tog sig förbi sin bevakning och sköt in bollen i bortre krysset. I 56:e minuten var Wiedesheim Paul nära att nicka in 3-0. Avslutet gick tätt utanför Erlandssons vänstra stolpe. Efter en timmes spel gjorde FFF sitt första byte. ”Stoffe” Carlsson kom då in istället för Marcus Mathisen. Och fem minuter senare kom Kalle Söderström in i Rasmus Fridolfs ställe. Tim Erlandsson gjorde sedan flera fina ingripanden och höll nere siffrorna. I 82:a minuten hade han hjälp av sina bästa vänner, stolparna. Sadat Karims avslut tog nämligen i Erlandssons vänstra stolpe. HBK vann rättvist med 2-0 och FFF har en del att jobba på inför nästa helgs cupstart mot Tvååkers IF.

– Förlusten med 0-2 är inte mycket att säga om i dagens match då Halmstad var bättre och hetare än vad vi var och vi lyckades inte komma upp i den nivå vi vill vara på. Vi vill vara ett spelade lag och bygga upp spelet med många passningar, men vår tekniska nivå var inte tillräckligt hög för det tempo som Halmstad satte upp med sitt presspel under matchen. Med denna match så avslutades den första delen av vår försäsong med tung träning och jag tyckte mig se en del dålig beslutsfattning som låg till grund av trötta ben. Nu börjar Svenska cupen nästa helg och vi kommer att lätta på träningen för att få förutsättningar att skapa ett bra resultat. Det positiva med dagens match är att många spelare fick 90 välbehövliga minuter i benen och att inga skador uppstod, säger FFF:s huvudtränare Hasse Eklund.

Foto: Lollo Skagerfält