Norrby IF
Han har gjort två mål på Erling Haalands Norge som lagkapten för juniorlandslaget. Förra säsongen startade han 20 matcher för Tvååkers IF i division 1. Nu har förvararen Tim Stålheden undertecknat ett treårskontrakt med FFF och blir därmed första nyförvärvet inför 2022.
– Det känns mycket bra. Det ska bli en spännande och inspirerande utmaning, säger 21-åringen.

Tim Stålheden inledde karriären i BK Astrio. Mellan 2016 och 2020 representerade han IF Elfsborg, där han vann SM-guld både för 17- och 19-åringar och flyttades upp i A-truppen som lärling. I augusti förra året tog han steget till Tvååkers IF. Det blev 17 matcher och ett mål ifjol och 25 matcher och två mål i år. I TIF har han spelat både mittback och ytterback, men i grunden är Halmstadsonen mittback.
– Vi har följt Tim Stålheden sedan hans tid i IF Elfsborg men av olika anledningar har vi inte erbjudit något kontrakt. Nu dök möjligheten upp och vi tror att Tim kan fortsätta utvecklas på ett positivt sätt hos oss, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.

Tim Stålheden känner till Falkenbergs FF väldigt väl.
– Jag och Falkenberg går långt tillbaka då jag följt FFF från läktaren ett flertal gånger fast då på Falkenbergs IP. Jag har sprungit runt där som liten kille i och runt omklädningsrummen tillsammans med Rasmus Wiedesheim-Paul och hans farsa Håkan Svensson (då assisterande tränare i FFF). Sen har jag även deltagit på Zlatan-camp som liten och såklart spelat där som motståndare ett antal gånger, säger Tim Stålheden.
Han beskriver klubben enligt följande:
– Falkenbergs FF är för mig en familjär förening som tillhör eliten i Sverige, en förening som är viktig för Falkenberg som stad och som alltid har haft ett fint stöd från supportrar.
Det är en mittback med ledaregenskaper som FFF har värvat. Han har varit lagkapten för både P15- och P16-landslaget.
– Jag som spelare vill föregå med ett gott exempel, du kommer alltid få 100 procent från mig både på och utanför plan. Annars skulle jag vilja beskriva mig som en bolltrygg och spelförstående mittback som gillar att ta ansvar och vara en ledare på plan, säger 21-åringen.

Apropå juniorlandslaget så kommer han aldrig glömma en landskamp mot Norge på bortaplan 2015. Tim Stålheden och en viss Erling Haaland gjorde två mål vardera. Sverige vann matchen med 4-2.
– Då var jag mittback. Sen har han kanske gjort lite fler mål sen dess! Han drömmer väl mardrömmar om den matchen än idag. Nej, jag tror att han har annat att tänka på, säger Stålheden med ett skratt.
Han tog stora steg i både BK Astrio och IF Elfsborg.
– Jag har haft privilegiet att få vara med om otroligt mycket i ung ålder. Att få internationellt spel både i landslaget och i Champions League (för U19) har varit nyttigt dels för att se vad som krävs på den nivån men också för att få mäta sig mot de allra bästa i sin ålder. Men dessa meriter har ingen stor vikt idag utan det handlar om att ta vara på dessa erfarenheter och utnyttja det i min fotbollsutveckling, säger han och fortsätter:
– I Astrio hade jag Miguel Angel Beas som har lagt grunden till den fotbollsspelare jag är idag. I Elfsborg hade jag både Tobias Linderoth, Tony Lundqvist och Jimmy Thelin som alla tre varit viktiga i min fortsatta utveckling till att bli seniorspelare.

Varför väljer han då FFF?
– Personligen kände jag att jag behövde en ny utmaning och då dök Falkenberg upp med ett intressant projekt som jag känner att jag kan vara en viktig pusselbit i och bidra med mina kvalitéer och egenskaper.
Självklart tycker han att det är tråkigt att klubben lämnat elitfotbollen efter 19 raka säsonger, men…
– Falkenbergs FF kommer alltid att vara Falkenbergs FF och det är en klubb som kommer vara högre upp framöver och som ska vara en klubb i eliten här i Sverige. Med det sagt så är verkligheten som den är och jag tror inte det har undgått någon att Falkenberg strävar högre upp och vill högre upp i seriesystemet igen. Men samtidigt måste vi respektera division 1 södra för den tuffa serie som det är och ta match för match och maxprestera varje match och träning, säger han klokt.

Tim har spelat med några gulvita spelare tidigare.
– Av de som är i Falkenberg idag har jag spelat med bröderna Hintsa och när Hallandslaget var aktivt spelade jag ihop med Gabriel Johansson där. Men vad jag har förstått är det ett spännande lagbygge på gång och det kommer säkert dyka upp fler bekanta.
Parallellt med fotbollen är planen att fortsätta studera.
– Jag har läst anatomi och fysiologi nu, men tanken är att läsa biomedicinprogrammet framöver, säger FFF:s senaste nyförvärv, som enligt egen utsago är kung i köket.

Varmt välkommen till FFF, Tim Stålheden!