Kristianstad FC
Under söndagen mötte Falkenbergs FF seriekonkurrenten Gais på Hisingen. Det blev förlust med 0-2 efter att Gais gjort två mål under de sista tio minuterna. FFF hade stora problem att förvalta sina målchanser matchen igenom. Ett glädjeämne var dock unge Lucas Sibelius fina insats.

Första halvlek bjöd på blandad kvalité från båda lagen. Men det var FFF som skapade flest målchanser. Gais hade bara en riktig målchans och då svarade Tim Erlandsson för en fin reflexräddning till hörna. FFF hade flera fina lägen. Bland annat så var anfallaren Robin Hofsö nära tre gånger om. Hofsö hade till exempel ett rent friläge som räddades. Första halvlek förblev mållös och den får ändå ses som helt okej från FFF:s sida.

Melker Larsson och Tim Stålheden ersatte Adam Eriksson och Gabriel Johansson i paus. I andra halvlek fick Gais bättre ordning på sitt spel och började skapa målchanser. Tim Erlandsson sattes på ett flertal prov och stod för en rad fina ingripanden. Med 20 minuter kvar kom Elliot Hintsa och Oskar Christiansson in på plan. Oskar fixade bland annat en frispark i bra läge, som Oliver Hintsa inte lyckades förvalta. FFF hade många finfina omställningslägen som slarvades bort och helt enkelt rann ut i sanden. Gulvitt fick inte till det offensivt. Istället var det Gais som var vassast framåt i andra halvlek och de skulle också få utdelning. I 80:e minuten fick en ohotad Gustav Lundgren i lugn och ro lägga bollen till rätta och dundra in ledningsmålet. Där lämnade försvarsspelet såklart en hel del att önska. I slutminuterna kom också spiken i kistan sedan Gustav Lundgrens avslut styrts in i mål via FFF-ben. Seriekonkurrenten från Göteborg vann med 2-0 på konstgräset på Bravida Arena. För FFF, som också bytte in Rasmus Fridolf under de sista minuterna, blev det därmed försäsongens tredje förlust.

Christoffer Andersson är inte särskilt belåten med insatsen som helhet, även om han också såg några ljusglimtar.
– Första halvlek var bra. Vi hade kommandot i matchen och kändes som det bättre laget. De ändrade sen i sitt presspel, i första halvlek gav de bort initiativet och i andra så pressade de lite högre. Vi började med att lösa det väldigt bra några gånger i början av andra halvlek. Ju längre matchen gick, desto mer åt sig Gais in i matchen och fick effekt på sitt spel. Vi såg tröttare ut. Vi hade en del bollvinster på offensiv planhalva, men klarade inte av att förvalta dem till mer än halvchanser. Vi släppte till för mycket i andra halvlek. Det måste vi titta på. Där såg vi trötta ut och hade inte energi till att freda vårt mål tillräckligt bra, säger huvudtränaren.
Han kan konstatera att Tim Erlandsson länge höll FFF kvar i matchen i andra halvlek.
– Tim gjorde verkligen några fina räddningar, men vi skulle inte ha gett dem de lägena. I första halvlek hade de väl en chans, men i andra blev det för många stora chanser. Om det beror på trötthet eller att vi låg fel i positionerna får vi kika på i efterhand. Jag hade önskat att sista delen av matchen skulle ha varit mycket bättre och resultatet är vi givetvis inte nöjda med.

Han menar också att FFF måste bli effektivare i avsluten.
– Vi hade några bra chanser att göra mål, effektiviteten måste öka och när vi växlar tempo runt deras straffområde måste det vara högre kvalité. Vi hade lägen, men vi måste sätta dit bollarna också. Det lossnar väl så småningom, men just nu känns det jobbigt då sista delen av matchen såg ut som den gjorde.
Med andra ord så har FFF en del att slipa på.
– Absolut. Det är försäsong och snart väntar tuffa tävlingsmatcher i Svenska cupen, så där får vi verkligen bita i. Det är en process hela det här och man ska inte tappa tålamodet. Det fanns saker som såg bra ut, som hur vi tog oss fram i banan fram tills sisådär 60:e minuten. Det var vettigt. Men effektiviteten saknades.
Desto mer positivt var att 19-årige Lucas Sibelius gjorde det bra på mittfältet och levererade utmärkta passningar.
– Lucas gjorde verkligen en bra insats. Han har sett bra ut på träning och har gjort bra inhopp. Här fick han 90 minuter och fick göra bra ifrån sig. Han har imponerat på mig. Lucas är absolut en man kan räkna med. Han fattar kloka beslut och är en klok spelare, berömmer Christoffer Andersson.
På onsdag väntar Ullareds IK på bortaplan i en ny träningsmatch.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Gabriel Johansson, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö
Avbytare: Nadeem Omar, Tim Stålheden, Rasmus Fridolf, Carl Martinsson, Elliot Hintsa, Melker Larsson, Oskar Christiansson.