I helgen hålls Gekås Ullared Minicupen och vi kan redan nu stoltsera med att det blir ett nytt rekord i antal lag. Sammanlagt kommer 88 P11- och P13-lag till Falkenberg och deltar i cupen.

När undertecknad når cupansvarige Anders Kristiansson, som även är P15-tränare i FFF, berättar han att de är inne i slutspurten av planeringsarbetet.
– Allt material och all mat och dryck börjar komma på plats. Vi känner oss så förberedda man kan vara, men vet samtidigt att torsdag och fredag förmiddag innan cupen drar i gång alltid blir kaotiska. Förberedelserna görs av Minicupsgruppen med hjälp från sportkontoret, säger Anders Kristiansson.
FFF:s ungdomsverksamhet gör en enorm insats under cupdagarna och samtliga lag i föreningen har fått uppgifter tilldelade.
– Det handlar om förläggningsansvar på skolorna, personal till serveringstälten och matchvärdar under matcherna. Inga lag får spela seriematcher under denna helg, säger han.

Förra året deltog drygt 70 lag i Minicupen. I år är det 88 anmälda lag, fördelat på 56 P11-lag och 32 P13-lag. Så många lag har aldrig medverkat i cupen tidigare.
– Det är fantastiskt roligt. Det finns även ambitioner om att växa ännu mer. Beslut om det är inte taget, men tankarna finns, avslöjar Anders Kristiansson.
Det är upplagt för en riktig fotbollsfest.
– Det blir det alltid. Vi hoppas på bra väder, som det brukar vara under Minicupshelgen. I år kommer dessutom allsvensk fotboll att spelas under cupen. Falkenbergs FF möter Kalmar FF på lördag klockan 18.00 och alla cupdeltagare erbjuds gratis inträde, säger han.

Nytt för i år är att det också blir små kringarrangemang på Falkenbergs IP där P11-lagen spelar. Falkenbergs kommuns rullande fritidsgård Yngve kommer att finnas på plats tillsammans med biblioteket, polisen och brandkåren. Räddningstjänsten och polisen kommer att ha sina fordon med sig, så barn och vuxna kan titta in i dem.
– Fritidsgården kommer att ha lite olika aktiviteter för de större barnen och biblioteket kommer att köra sagostund för de lite yngre barnen. Det här är något som vi har saknat under åren. Det finns ju folk som inte gillar att titta på fotboll hela dagarna, konstigt men sant, säger han med ett leende.

Vad talar för att Minicupen 2019 blir den bästa upplagan av Minicupen hittills?
– Förutsättningarna i år är mycket bra; inte minst när det gäller planerna, som är helt fantastiska just nu. Våra vaktmästare gör ett otroligt bra jobb med dessa, säger Anders Kristiansson.

Hållpunkter

Fredag 31 maj
12.15 – Invigning av Gekås Ullared Minicupen på Falcon Alkoholfri Arena
13.30-18.30 – Cupmatcher på Kristineslätt (P13) och Falkenbergs IP (P11)

Lördag 1 juni
08.00-15.30 – Cupmatcher på Kristineslätt (P13) och Falkenbergs IP (P11)
Aktiviteterna nedan sker på Falkenbergs IP
10.00-16.00 – Speedshooting. Skjut två skott med samma hastighet. Alla kan medverka. Priser till 1:a, 2:a, 3:a.
10.00-16.00 – Destination Fbg mobila ungdomsgård ”Yngve” finns på plats. Spel, tävlingar, m.m. Kom och testa!
10.00-16.00 – Fbg stadsbibliotek kommer med bokbussen. Kom och rita, måla eller läs en bok för stora och små.
10.00-15.00 – Destination Fbg har tävlingar med bollplank. Kasta boll och vinn priser.
13.00-15.00 – Räddningstjänsten Väst, polisen och ambulanspersonal visar upp fordon och utrustning. Kom och titta! (Obs. Utgår vid ev. utryckning.)
18.00 – Falkenbergs FF – Kalmar FF, Falcon Alkoholfri Arena

Söndag 2 juni
08.00-13.45 – Cupmatcher på Kristineslätt (P13) och Falkenbergs IP (P11)