FFF spelade premiär hemma mot Tölö IF under söndagen. Gulvitt skapade många målchanser men kammade noll och föll med 0-1.
Isabella Strängs mål för Tölö IF i den 34:e minuten blev matchens enda. Detta trots att FFF inte saknade målchanser och stundtals hade ett stort spelövertag.
– För att sammanfatta den här matchen så är det bara att konstatera att fotboll kan vara fruktansvärt brutalt ibland. Till en börjar var det mycket premiärnerver. Vi fick inte riktigt till något ordnat spel under de första 20 minuterna och det blev väldigt mycket kamp och duellspel. Efter de första 20 minuterna fick vi kontroll på matchen och vi kunde på ett mer kontrollerat sätt ta oss ur situationerna och började skapa en del chanser som inte resulterade i något mål, istället fick Tölö en hörna efter 34 minuter och på en boll vi inte lyckades få bort kunde de göra 0-1 på deras första och enda skott i matchen, säger huvudtränare Robin Östlind och fortsätter:

– I andra halvlek kom vi ut med ny energi och hade ett helt annat bolltempo vilket resulterade i ett väldigt stort bollinnehav under andra halvlek, men ett lågt stående Tölö och vår ineffektivitet när väl chanserna dök upp gjorde att vi inte lyckades kvittera. Även om det är en stor besvikelse efter en sådan här förlust och det finns saker vi måste jobba på i vårt spel, så finns det många positiva saker från matchen som visar på den utvecklingen vi haft så här långt under året.

Startelvan:
5 Tuva Ullstadius