Kristianstad FC
Klockan 17.00 imorgon startar en toppmatch i division 1 södra. Falkenbergs FF beger sig till Edsborgs IP i Trollhättan i hopp om att knipa tre poäng mot FCT.

– Det blir en go match. Det är lite revanschkänsla i den matchen, dels för att vi förra gången vi var där uppe kände att presterade för att kunna vinna ganska enkelt men inte gjorde det och dels för att vi kunde levererat en bättre prestation mot Oddevold. Det var absolut ingen katastrof men vi vet att vi har en högre standard. Det var svårspelat där och nu kommer vi in på gräs igen. Trollhättan en ny tränare, till många delar ett nytt lag och ett nytt spelsystem, så det är en helt annan match, säger Christoffer Andersson.
De är lite offensivare i sitt spelsätt i år?
– Ja, det är dem. Förra året var de ofta ganska låga i ett 5-4-1-system. Om man leker med siffror är det egentligen samma formation, men de har ett helt annat arbetssätt i år och använder fler spelare i offensiven, säger ”Chrisse”.

Huvudtränaren är nöjd med spelarnas prestationer på den matchförberedande träningen.
– Det var en väldigt bra träning. Det var en lättsam träning och inte så mycket taktiskt. Det handlade om att få en go känsla på gräset, samla energi inför imorgon och känna att benen sprudlar. Jag vill verkligen att vi ska gå in i den här matchen med en hög energi. Man kan snacka massa taktiskt om olika moment i spelet inför varje match, men i slutändan handlar det mycket om attityd och att våga spela och vara spelbara samt ha energi för att leverera en bra prestation.

FCT-anfallaren Alibek Aliev står noterad för fyra fullträffar efter två omgångar.
– Han är en giftig boxspelare vid inlägg och kan även göra mål med fötterna i straffområdet. De har wingbacks som är offensiva och jobbar mycket med djupledsspel. Sedan är det ett bollskickligt lag som kan spela en bra fotboll. Mot Vänersborg senast var det kanske inte den typen av match. Det blir spännande att möta dem. Vi är förberedda och har gjort det vi ska göra inför matchen. Det är bara in och leverera, säger Christoffer Andersson.

Målvakterna Tim Erlandsson och Gustav Lillienberg är skadade. Jakub Sutowicz tar plats i truppen. Men Melker Nilsson, som var sjuk senast, och Linus Borgström, som stukade foten och utgick mot Oddevold, är båda fit for fight.
– Några knackar på dörren till startelvan. Konkurrensen är hård. Vi behöver alla spelare tillgängliga. Vi behöver spelare som kan komma in och leverera i slutet av matchen. Det känns skönt att många är på hugget, säger coachen.

Truppen:
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
31 Jakub Sutowicz
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson

Vi hoppas som vanligt på ett starkt bortastöd! Here we go!