Imorgon eftermiddag spelar Falkenbergs FF bortapremiär mot IK Oddevold i söderettan. FFF är stärkta av segern över Torns IF i hemmapremiären och får tillbaka viktiga spelare i truppen.

– Det blir en tuff match. Oddevold är ett bra lag och har gått upp från division 2. De har ett inskolat system och har haft samma tränare (Rikard Nilsson) ett tag. Det blir en utmaning för oss. Vi har gått igenom både Oddevold och vårt eget spel. Förberedelserna är på plats. Det är bara för de som haft känningar att slicka såren och tokladda så vi är redo för en ny batalj imorgon, säger Christoffer Andersson.
Vad spelar IK Oddevold för typ av fotboll?
– De kan vara ganska raka i sitt spel. De är stabila där bak och kan dunka bollen bakom motståndarnas backlinje. De har bollskickliga spelare som verkligen kan spela fotboll. De försöker på olika sätt och varierar sitt spel.

Under veckan byttes ett fotbollspass mot padel. Vem som var bäst?
– Förutom mig? ”Tobbe” körde den där ”jag har aldrig spelat innan” men var en av de bättre. Linus Borgström var ganska duktig. Men jag och Tobias Tuvesson var bättre än alla spelare tillsammans. ”Tobbe” och ”Wille” slog dock mig och Adam i finalen, säger huvudtränaren.
De har såklart tränat fotboll också.
– Under fredag och lördag har det varit förberedelser och fokus på denna batalj och att göra grabbarna redo. Det är andra matchen och det är lätt att premiären blir haussad. Ska man vara med och tävla uppe i toppen gäller det att vara redo i alla matcher. Nu är det tre nya poäng som står på spel. Vi ska ladda och vara ödmjuka.
Han är glad över att FFF vann premiären, men menar att det finns saker i spelet som kan bli bättre.
– Jag förväntar mig ett bättre passningsspel. Det blir ofta sämre passningsspel när man kommer till sämre planer. Det blir lite trubbigt. Nu ska vi tillbaka till konstgräset. Jag förväntar mig att vi är bättre med bollen och kan föra spelet så som vi vill och ställa de frågor vi vill till deras försvar. Jag hoppas att vi kan pressa dem även i försvarsspelet och göra det svårt för dem, säger ”Chrisse”.

Försvararna Adam Eriksson och Tobias Karlsson missade premiären men är nu tillgängliga och uttagna i truppen. Kwame Kizito saknas alltjämt då hans arbetstillstånd inte är klart riktigt än.

Följande 18 spelare är uttagna i matchtruppen:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
88. Oskar Christiansson

Matchen startar klockan 16.00 på Fridhemsvallen. Det finns ännu några platser kvar i YWP:s supporterbuss till drabbningen i Uddevalla!