Imorgon är det matchstart redan klockan 13.30 när FFF tar emot topptippade BK Häcken i årets andra hemmamatch i allsvenskan.

– Läget i truppen är bra och vi har bra optimism trots förlusten i Östersund. Vi genomförde matchen på ett bra sätt både taktiskt och fysiskt och visade att vi kunde matcha ett förmodat topplag på bortaplan. Nu är det hemmamatch mot ett annat förmodat topplag och det är en motståndare som har visat bra form under hela försäsongen och lyckats att behålla den in i seriespelet, säger Hasse Eklund.

Huvudtränaren menar att FFF måste vara noggranna över hela planen mot ett BK Häcken, som har spelare som Alexander Jeremejeff och Paulinho i truppen.
– För oss gäller det att var extra uppmärksamma på Häckens offensiv då de har flera bra spelare som förtjänar specialbevakning. Vi måste vara aggressiva i vårt försvarsspel och inte ge dem för stora ytor att agera på. Häcken har förändrat sitt spel lite mer från kortpassningsspel till ett rakare spel med längre bollar och har hittat en bra balans i detta vilket gör dem svårslagna, säger Hasse Eklund och fortsätter:
– Nyckeln till att vinna blir helt klart ett tajt försvarsspel med vassa omställningar och att vi har kontakt resultatmässigt för att vår plan ska kunna göra benen tunga i andra halvlek som den brukar för konstgräslagen. Sen måste vi också, i sann Falkenbergsanda, som vanligt jobba hårt för att turen ska komma på vår sida.

FFF och BK Häcken har mötts sex gånger i allsvenskan. FFF har vunnit två (båda på bortaplan) av dessa och kryssat i en medan Hisingslaget knipit tre vinster.

Nsima Peter är tillbaka och tar sjuke John Chibuikes plats i truppen.
– Vi har tagit ut 19 spelare som vi brukar och en spelare får lämna truppen på matchdagen, säger coachen.

Truppen:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Carl Johansson, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Kirill Pogrebnyak, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, John Björkengren, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K), Passi Prudence.

Foto: Glenn T. Unger