Falkenbergs FF åker imorgon förmiddag till Lund med tre segrar i ryggen. För motståndet står tabelltrean Lunds BK, som i nuläget har en poäng mer än FFF.

– En otroligt inspirerande match där vi förväntar oss att möta ett lag som spelar lite mer fotboll än de andra lagen vi mött på sistone. Tvååker spelade lite mer i andra halvlek. I den här matchen krävs ett disciplinerat och bra försvarsspel, som vi hade mot Lund förra året på ett bra sätt, och att vi har koll på de faror som de vill att vi ska hamna i. De är skickliga på att spela kontrollerat bakifrån men även på att attackera i djupled med diagonala bollar och djupledsbollar på deras fem offensiva fem spelare; tre forwards och två wingbacks, säger huvudtränare Christoffer Andersson efter dagens soliga träning på FAA.
Lunds BK spelar med tre mittbackar och två wingbacks.
– Sedan tar de ibland upp en mittback centralt i banan för att överbelasta där. Vi har koll på Lund och vilka spelartyper vi har att möta. Vi är förberedda på bästa sätt. Vi har haft tre bra prestationer, två på bortaplan och senast hemma mot Tvååker. Vi är i god form, är sugna på den här toppfajten och känner verkligen att det ska bli kul att komma ner och möta dem på Klostergården.

Det var en tuff match där förra året. Då vann FFF med 3-1.
– Ja, men vi var bra. Vi har haft många klipp från den matchen som vi har tagit med oss vidare i utbildningssyfte. Det var många bra fina mål utifrån bra prestationer. Vi vann boll två gånger och skapade målchanser på grund av det och hittade även fina spel bakifrån. Jag förväntar mig en liknande matchbild som sist. Sedan har Lund tagit steg. Redan i höstas såg man att de hade växlat upp lite till i sin lagsammanhållning och alla relationer i laget. Det har de fortsatt med i år. Det är ett bra lag vi möter, men vi är bättre.
Är det några speciella spelare vi behöver se upp med?
– De har ytterforwards som är snabba, irrationella och djupledsgående. Rasmus Wendt är kvar och Malmölånet Abdramane Djitteye. De har spelat med lite olika formationer, så det finns lite att välja på där uppe. Det är ett bra lag i den här serien. All respekt åt Lund men vi är laddade och sugna och känner att det ska bli en inspirerande match som vi ser fram emot. Vi har mött dem innan och gjort bra matcher mot dem förra året. Vi har bra bilder därifrån. Vi har pratat om svagheter i deras lag som vi ska utnyttja. Jag hoppas att vi kan få till det imorgon, säger ”Chrisse”.

Han lovar att plastmattan håller bättre kvalité än den i Vänersborg.
– Det är på en konstgräsplan som man kan spela bra fotboll på. Det kommer att vara varmt imorgon. Det gäller att vara noggrann med bollen, noggrann med omställningar och se till att ha rätt energi när det behövs. Vi ska växla tempo i omställningslöpningar offensivt och defensivt när det går, säger Christoffer Andersson.
Tim Erlandsson, Rasmus Fridolf och Edvin Christiansson är inte tillgängliga för match.

Dessa 19 spelare ingår i truppen:
2 Gabriel Johansson
4 Tim Stålheden
5 Adam Eriksson
7 Sewen Emilov
8 Tobias Helldén
9 Oliver Hintsa
10 Leonardo Farah Shahin
11 Wilhelm Ärlig
12 Christoffer Carlsson
14 Remo Gotfredsen Grgic
16 Anton Andersson
17 Lucas Sibelius
18 Linus Borgström
28 Melker Nilsson
30 Godwin Aguda
31 Gustav Lillienberg
33 Melker Larsson
88 Oskar Christiansson
99 Elliot Hintsa

Avspark sker klockan 13.00. Det finns fortfarande platser kvar i YWP:s supporterbuss. Anmäl er gärna via ywp.se. Framåt gula!