Norrby IF
Imorgon är det dags för en ny allsvensk match och det är en intressant utmaning som väntar: serieledande Malmö FF på bortaplan.

I söndags spelade FFF 1-1 hemma mot AIK. FFF var nära att avgöra men fick nöja sig med en poäng, som tog laget upp på kvalplats i tabellen.
– Jag tycker att vi har stabiliserat oss på ett bra sätt och blivit svårslagna för motståndaren. Vi hade perioder i matchen som var riktigt bra och vi tycker att vi hade de bästa chanserna för att vinna matchen, säger Hasse Eklund.

Nu väntar Malmö FF, som nyligen gästade Falkenberg. Då vann MFF – trots en tidig utvisning – med 1-0, vilket var snöpligt då FFF bland annat hade fyra stolpträffar i samma anfall. FFF:s huvudtränare väntar sig en annan matchbild denna gång.
– Förra matchen hade ju Malmö ett lågt försvarsspel och låg på kontring. Även om de lyckades att vinna matchen med den strategin tror jag inte att det blir samma matchbild denna gång, haha. Det blir i alla fall ett härligt test i vår utveckling med att driva vårt eget spel, säger han.

Vad förväntar du dig av killarna i denna match?
– Attityden att vi hela tiden försöker spela vårt spel och att vi utvecklar vårt grundspel mot en bra motståndare. Förutom att vinna matchen vill jag att vi jobbar med vårt grundspel inför kommande matcher. Vår ambition är alltid att vinna och Malmö vet om att de kommer få hårt motstånd och att vi krigar ända in tills slutsignalen går.
Hur ska vi göra för att försöka störa MFF?
– Det gäller att göra allt vad vi kan för att inte Malmö ska få den matchbild som de vill. Det betyder att vårt duellspel måste vara bra och att vi inte ger dem för stora ytor att agera på, men också att Malmö får jaga lite boll och försvara sig i längre perioder än de önskar, säger Hasse Eklund.

Han ser positivt på att de fått en hel träningsvecka mellan matcherna mot AIK och MFF.
– Det har varit värdefullt att jobba med lite detaljer i vårt grundspel som kan ge oss fler poäng under hösten, men också att kunna jobba med en del taktiska bitar på kort sikt inför Malmö. Vi har även hunnit att få lite mer tid med Gustaf Nilsson som är nyinlånad till laget och få honom ännu mer integrerad med laget, säger FFF-tränaren.

FFF har ingen spelare avstängd. Det har däremot MFF då mittbacken Anel Ahmedhodzic är avstängd efter fyra ostskivor. I övrigt kan rapporteras att FFF:s skadeläge ljusnar.
– Läget ser bättre och bättre ut. Förutom våra långtidsskadade spelare (Kwame Kizito och Tim Erlandsson) börjar Nsima Peter, Lorik Ademi och Mahmut Özen att träna mer med laget och inga avstängningar gör att jag har fler bra spelare att välja på till startelvan mot Malmö, säger Hasse Eklund.

Följande spelare ingår i matchtruppen:
1. Johan Brattberg (mv)
2. Gabriel Johansson
4. Calle Johansson
5. Mohammad Ahmadi
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
10. Kalle Söderström
11. John Chibuike
12. Christoffer Carlsson
13. Marcus Mathisen
14. Matthew Garbett
16. Viktor Noring (mv)
17. Edi Sylisufaj
18. Jacob Ericsson
20. Sander van Looy
22. John Björkengren
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
29. Gustaf Nilsson
33. Tibor Brink Joza (K)

Morgondagens match på Eleda Stadion startar klockan 14.30.