Eskilsminne IF
Imorgon är det äntligen dags för årets första match på Falcon Alkoholfri Arena. Torslanda IK, som är nykomling i division 1 södra, står för motståndet med matchstart 14.00.

Christoffer Andersson är glad över att de får beträda A-planen imorgon.
– Jag har hört att Torslanda IK har BK Astrio-klass eller kanske till och med en nivå bättre på sitt passningsspel. Det blir en skön känsla att gå ut med laget på vår hemmaarena och känna på mattan inför fredagens premiär mot FC Trollhättan. Vi möter en seriekollega som vi möter i omgång sju så det är ett tag till dess, säger ”Chrisse” och går in på vad han vill se i genrepet:
– Vi vill kunna gå ut och spela en kontrollerad match utifrån organisatoriska grejer. Vi vill se fina, kompakta och homogena ut i vårt press-spel. Vi ska ha koll på deras passningsspel och att de överbelastar ytor och göra det svårt för dem. Vi vill få bollvinster, skapa målchanser utifrån ett kontrollerat anfallsspel och få en go känsla. Jag vill se att vi ser hungriga och taggade ut.

Hur ser underlaget ut?
– För att vara så här tidigt är det en jättefin matta vi kan erbjuda. Sedan är det inte en sommarmatta som är tät och perfekt, men vaktmästarna har gjort ett fantastiskt jobb. Det har legat en duk ovanpå vilket gjort att gräset växt. Sedan är det en del ytor där det kanske inte är så tjockt som det kommer att vara sen men mattan kommer vara klart spelbar imorgon, så att det kan bli en bra fotbollsmatch. Vi har precis gått på gräs. När man kommer från konstgräs till gräs beter sig bollen lite annorlunda. Vi får en känsla imorgon och har tre träningar till på oss att förbereda oss på gräs.
Nu är det bara en vecka kvar till seriepremiär! Har ni en positiv känsla?
– Ja, det har vi. Men vi saknar lite folk vilket stör oss fortfarande. I en perfekt värld vill man ha samtliga spelare fit for fight men där är vi inte just nu. Vi har några på skadelistan. Några spelare har haft stökiga försäsonger med lång tid utanför planen. Det stör lite men samtidigt har vi en bra startelva imorgon och spelare på bänken som kan komma in och göra förändringar. Men vi har lite få spelare. Vi kommer ha med Adam Frånberg från U19 imorgon, så vi får ytterligare en spelare i truppen.

Linus Borgström, som är avstängd i de två första seriematcherna, missar matchen med smärre skadeproblem. Det gör också Vincent Bodiroza, Edvin Christiansson William Borgryd, Remo Gotfredsen Grgic och Leonardo Farah Shahin. ”Leo” är iväg på landslagsuppdrag och kommer hem lagom till torsdagens matchförberedande träning.

Startelvan i genrepet mot Torslanda IK:
Anton Andersson
Melker Larsson