Laholms FK
Ett hittills obesegrat FFF spelade 1-1 mot Östers IF förra veckan. Imorgon väntar ett annat superettanlag på bortaplan. FFF spelar mot Utsiktens BK på Valhalla IP under lördagen med matchstart klockan 17.15.

Christoffer Andersson ser tillbaka på insatsen mot Östers IF:
– Vi gjorde en jättebra första halvlek. Även om de fick lite momentum och skapade lite chanser i starten av matchen så åt vi oss in ordentligt genom ett väldigt bra press-spel och skapade många situationer. Det var en match med många chanser åt båda håll. I första halvlek nosade vi på fler mål och stod upp väldigt bra. I andra halvlek kom vi inte riktigt ur deras grepp. De kom ut lite mer aggressiva och vi gav bort lite för enkla bollar och hamnade i brygga. Då är det viktigt att man får ett momentum, ser till att ta in bollen på deras planhalva, får ett pressjobb som biter och vinner hörnor och inkast och biter oss fast. Det lyckades vi inte riktigt med förrän i slutet då vi kom in med ny energi och skapade lite lägen igen. I andra halvlek hade vi en halvtimme som var ganska jobbig och där det var många sekvenser i och runt vårt straffområde.
Men vi stod ändå emot bra?
– Absolut. Utifrån ett försvarsperspektiv kom de till lägen men vi agerade fullt ut, blockade skott och jobbade färdigt varje situation. Backarna och Anton Andersson i målet fick jobba och gjorde det bra. Det var en del inlägg, en del som vi hanterade väldigt bra och en del som vi kan dra lärdom av. Det vi märker i sådana här matcher är att det går lite snabbare och att det är lite högre kvalité. Det krävs att alla är ännu mer noggranna i sina positioner. I veckan har vi pratat om att vi vill spela på en nivå som mäter sig med de här lagen, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Vi tycker att vi är bra och ska kunna slå dem. Då gäller det att inte fela på metrarna som krävs för att få den perfekta positionen och allt som det handlar om. Matchen mot Öster var en jättebra match att få utifrån att mäta sig med ett tufft lag och det blir likadant imorgon. Utsikten är inte dåliga. De har spelat i cupen och störde IFK Norrköping rejält. Utsikten fick IFK Norrköping ur balans, även om de till slut kom tillbaka. Utsikten är fysiska, pressar stenhårt och är markeringsinriktade och djupledslöpande. De är ett tufft lag att möta och ett bra superettan-lag.

Vad förväntar du dig från vår sida?
– Jag vill att vi ska stå upp på samma sätt som förra veckan. Jag hoppas att vi kan vara ännu skickligare på att undvika stora målchanser emot oss. Vi vill skapa grejer mot dem och vara rörliga. Vi ska med bra passningsspel kunna komma ur deras markeringsförsvar och hitta lösningar för att vara på deras planhalva oftare. Det blir en utmaning men vi är där vi vill vara. De här matcherna kittlar otroligt mycket för många av våra unga spelare som verkligen får mäta sig mot hög kvalité.
Vi är fortsatt obesegrade. Hur mycket vikt lägger du vid resultat kontra hur det ser ut spelmässigt?
– Jag lägger inte jättemycket vikt vid resultat, men vi vill vara ett vinnande lag och vi har startat den här säsongen som ett vinnande lag. Det handlar om att bibehålla och utveckla det vi har. Vi känner att vi inte är nöjda utan vill bli ännu bättre. Det finns fortfarande massvis av grejer som kan bli betydligt bättre. Det pratar vi om varje vecka och vi utbildar de unga killarna, säger huvudtränaren.

FFF har haft en lite lugnare vecka, efter en tuff period.
– Det har sett bra ut på träning, även om vi kört lite lugnare. Alla är igång och får spela mycket den här helgen (även DM-match mot Trönninge IF på Kristineslätt klockan 18.30 på söndag). Nu köttar vi på igen, så att det blir en bra ingång till de sista veckorna innan premiären, säger Christoffer Andersson.
Gabriel Johansson står över på grund av en överansträngning. Melker Nilsson har varit sjuk men var tillbaka i träning idag och är förhoppningsvis redo för inhopp imorgon.

FFF:s startelva:
31. Gustav Lillienberg
18. Linus Borgström
4. Tim Stålheden
8. Tobias Karlsson (K)
5. Adam Eriksson
12. Christoffer Carlsson
30. Godwin Aguda
11. Wilhelm Ärlig
9. Oliver Hintsa
14. Remo Gotfredsen Grgic
10. Leonardo Farah Shahin

Avbytare: 16. Anton Andersson, 33. Melker Larsson, 7. Sewen Emilov, 17. Lucas Sibelius, 99. Elliot Hintsa, 28. Melker Nilsson, 88. Oskar Christiansson.

Framåt gula!