Laholms FK
Falkenbergs FF möter Vänersborgs IF på bortaplan vid lunchtid på Påskafton. FFF är revanschsugna efter bakslaget senast och vill snabbt ta sig in på vinnarspåret igen.

– Vi siktar givetvis på tre poäng och vill studsa tillbaka från förra matchen. Vi vill få en bra start, spela vårt spel och skapa tillräckligt med målchanser för att vinna matchen. Vi vill ju inte släppa in mål efter 23 sekunder, säger Christoffer Andersson och syftar på den dåliga starten mot Oddevold senast.
– Det blir återigen en fajt utan dess like. Torn var en sådan och till viss del även mötet med Oddevold. Här har vi ett lag som pressar högt och tar kampen fullt ut. De vill få in bollen på vår planhalva och i vårt straffområde så mycket som möjligt och så enkelt som möjligt. Det gäller att vi spänner musklerna och tar kampen fullständigt. Vi kan till viss del diktera villkoren men kan inte påverka allt, så vi måste ta kampen. Vi måste kunna hantera dessa typer av motstånd. Vi har förberett oss på det inför denna match, säger huvudtränaren.

Han är såklart inte belåten med 0-2-förlusten mot Oddevold.
– Starten präglade mycket av matchen. Det var tydligt att vi var passiva och vi gav bort ett mål för tidigt. Sen kom ytterligare ett där vi inte var klockrena i det vi gjorde. Det präglade matchbilden, då de kunde lägga sig lågt och försvara. Vi skapade en del halvchanser och kunde kanske blivit inbjudna i matchen, men när vi inte fick reduceringsmålet och tiden tickade iväg hade vi inte kraften eller kvalitén. I de lägena behöver man få tur och få in en boll för att kunna forcera på slutet. Summeringsmässigt var det ingen bra dag på jobbet och framförallt inte inledningen där vi var för passiva.
De analyserar varje match i efterhand och har dragit lärdomar av torsken.
– Vi vet om att vi måste kunna hantera olika typer av motstånd och olika sätt att spela på. Vi måste också vara skickliga på att hantera fasta situationer defensivt, då många lag satsar hårt där. Vi försöker alltid vara noga med feedbacken och tittar på situationer – för att göra vårt spel så bra som möjligt. Man lär sig av saker och samlar ny energi. Vårt fokus är att ha ett extra öga på vårt sätt att spela, så vi har tydliga ramar och struktur oavsett hur motståndarna agerar. Vi ska alltid ha en organisation som fungerar. Där tar vi steg för varje vecka.

Han betonar att det finns läropengar att hämta i varje match, oavsett resultat.
– Vi är på en resa där vi kommit en bit på vägen, men det tar lång tid innan man blir fulländad. De som jobbat ihop i tre säsonger har kommit in på detaljnivå och har inkastvarianter och annat som man kan skapa under resans gång. Jag har respekt för att man måste ta allt steg för steg. För varje vecka blir vi mer utbildade utifrån hur vi vill agera i olika situationer, säger ”Chrisse”.

FFF är helt skadefritt. Positivt är också att Kwame Kizitos ansökan om arbetstillstånd har beviljats. Vi inväntar skriftligt beslut för att få veta från vilket datum han är spelklar. Därmed hoppas vi att han kan spela match nästa vecka.

Matchtruppen består av följande spelare:
1. Tim Erlandsson
2. Gabriel Johansson
4. Tim Stålheden
5. Adam Eriksson
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Robin Hofsö
11. Wilhelm Ärlig
12. Christoffer Carlsson
15. Rasmus Fridolf
16. Nadeem Omar
17. Lucas Sibelius
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
28. Melker Nilsson
30. Godwin Aguda
33. Melker Larsson
88. Oskar Christiansson

Fajten inleds klockan 13.00 på Vänersvallen. Let’s go!