Laholms FK
Klockan 15.00 imorgon spelar Falkenbergs FF en viktig match borta mot nästjumbon Vasalunds IF. FFF vill efter två raka kryss få till ett trendbrott och inkassera en efterlängtad seger.

Tobias Tuvesson ser det som positivt att FFF har två raka matcher utan förlust, även om han såklart helst sett att minst en av dem var vinster.
– Det är definitivt skönt att ändå ha med oss två matcher utan förlust in i denna match, det gör att det finns en stor hunger efter tre poäng! Vi har också hämtat upp två underlägen vilket är en styrka, säger huvudtränaren.

Det är de just nu två lägst placerade lagen i serien som möts på Skytteholms IP imorgon.
– Vi är väl medvetna om att det är ett bottenmöte och att det är en viktig match för oss, men vi har pratat om att alla matcher som är kvar är cupmatcher som vi vill vinna. Vi lägger inte mer fokus på denna match än någon annan. Vi vill vinna varje match som vi går in i. Nu är det extremt viktigt att vi spelar matcherna för att vinna dem! säger ”Tuve”.

Han är glad över att ha fått in Ludvig Öhman, Adam Eriksson och Nsima Peter i truppen.
– Det är tre bra spelare som kommit in med ny energi och ny kvalitet. Det är spelare med lite olika och till viss del nya egenskaper som jag tror och hoppas att vi kan dra stor nytta av i höst, säger Tobias Tuvesson och fortsätter:
– Det kommer att bli en tuff höst med många tuffa matcher och förmodligen många fysiska matcher, så vi kommer behöva många tillgängliga som är beredda på att göra jobbet för oss. Det är också bra att konkurrensen ökar så att vi får ännu bättre kvalitet och intensitet på träningarna.

Han vill se killarna leverera en gedigen insats i Solna.
– Jag hoppas att vi tar med oss stora delar av våra senaste prestationer in i matchen mot Vasalund. Vi ska fortsätta arbeta hårt i vårt försvarsspel, vi vill vara solida och organiserade oavsett var på plan vi befinner oss. Vi ska löpa mycket och vara aggressiva över hela plan, säger han.
Han vill också se FFF ta kliv framåt i sitt offensiva spel.
– Jag hoppas att vi är modiga och kloka i vårt passningsspel. Sen gäller det att vi är duktiga i båda straffområdena, betonar han.

Vasalunds IF har försvarsgeneralen Kebba Ceesay avstängd. FFF har inga avstängningar och en nära på frisk trupp, med undantag för skadade Linus Dahl och Matthew Garbett, som vilar på grund av en smäll på träning. Veckans nyförvärv Nsima Peter är inte spelklar ännu.
– Det är många som konkurrerar om startplatser och även platser på bänken. Det är skönt för oss ledare att ha många alternativ att välja på och även olika alternativ att kunna förändra med. Vi försöker välja spelare som för tillfället är i bäst form och som har störst chans att vinna matchen, avslutar Tobias Tuvesson.

FFF har tagit ut följande 19 spelare i matchtruppen:
3. Kwame Kizito
4. Axel Norén
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson
9. Oliver Hintsa
10. Kalle Söderström
12. Christoffer Carlsson
13. Umar Bala Muhammed
16. Tim Erlandsson
17. Samuel Adrian
18. Linus Borgström
21. Mahmut Özen
22. Adam Eriksson
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
28. Melker Nilsson
31. Viktor Noring
37. Ludvig Öhman
45. Adam Bergmark Wiberg

Söndagens match inleds klockan 15.00 och kan du inte stötta laget på plats så sänds matchen som vanligt via discovery+.

Foto: Lollo Skagerfält