Norrby IF
Det blev en extremt tung förlust borta mot nästjumbon Vasalunds IF för Falkenbergs FF under söndagen. Hemmalaget vann med 3-1.

Tobias Tuvesson valde att göra två förändringar i startelvan jämfört med senast. Adam Eriksson och Oliver Hintsa fick chansen istället för Mahmut Özen och Kalle Söderström. Första halvlek bjöd på väldigt böljande spel men när väl avslutsmöjligheter dök upp var båda lagen oftast för trubbiga. Vasalund hade den bästa chansen i 20:e minuten då ett avslut från Ekin Bulut blev lurigt och höll på att ställa Viktor Noring, som efter vissa besvär ändå klarade avslutet till hörna. Två minuter senare hade FFF en bra möjlighet. Högerbacken Linus Borgström gick på avslut från distans och fick se sitt hårda skott gå strax över ribban. Det blev inga mål under den första halvleken.

Vasalund spräckte nollan i 54:e minuten. FFF var inte vakna efter en hörna och Nikola Vasic kunde hålla sig framme och nickskarva in bollen. Med en halvtimme kvar att spela slängde FFF in både Kwame Kizito och Mahmut Özen, som ersatte Oliver Hintsa och Linus Borgström. FFF försökte skapa ett tryck mot Vasalunds mål och belöningen kom i 71:a minuten. Ludvig Öhman nådde högst efter en frispark och nickade bollen vidare till en friställd Adam Bergmark Wiberg, som kunde vinkla in bollen. FFF hade kvitterat och ”ABW” hade gjort sitt fjärde mål i superettan för säsongen. Men glädjen blev inte långvarig…

Endast en minut senare kunde en helt fri Ekin Bulut skjuta både en och två gånger innan bollen till slut gick i nät. Försvarsspelet var minst sagt passivt. FFF bytte in Umar Bala Muhammed istället för Anton Wede efter baklängesmålet och i 82:a minuten bytte Kalle Söderström av Melker Nilsson. FFF klarade inte av att forcera in en kvittering. I sjätte tilläggsminuten kunde istället Vasalund spika slutresultatet till 3-1. Det kom till på en straff som orsakats av en frustrerad Samuel Adrian, som också blev utvisad och därmed är avstängd mot Trelleborg på söndag. Förlusten var blytung, särskilt då flera andra lag på nedre halvan förlorade och FFF hade chansen att minska avståndet. Nu gäller det att väldigt snabbt ladda om inför nästa helgs drabbning!

– Jag behöver se matchen igen för att ge en rättvis kommentar rent spelmässigt, men jag tycker överlag att vi inte stod upp fysiskt och förlorade i stort sett alla dueller. Vi var inte så aggressiva som jag hade hoppats att vi skulle vara! När vi lyckas göra 1-1 så måste vi vara mycket klokare och inte släppa in ett mål direkt efter, vi hade ett momentum där som vi behövde spela vidare på för att vända matchen till vår fördel. Vi är många som måste arbeta ännu hårdare för att vi ska kunna vända på detta! Alla måste göra sitt absolut yttersta för denna klubb! säger Tobias Tuvesson.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Linus Borgström, Ludvig Öhman, Axel Norén, Adam Eriksson – Anton Wede, Samuel Adrian, Melker Nilsson, Oliver Hintsa – Christoffer Carlsson, Adam Bergmark Wiberg.

Foto: Lollo Skagerfält