Laholms FK
Under tisdagen drar försäsongsträningen igång. Vi har tagit tempen på huvudtränare Hasse Eklund inför vad som komma skall.

2020 slutade inte som vi hoppades och vi får börja om i superettan. Klubbens uttalade målsättning är att gå upp direkt. Hur laddad är du inför denna uppgift?
– Jag hade en stark tro på att vi skulle klara det förra året och det var en oerhörd besvikelse att vi inte lyckades. Luften gick ur mig väldigt kraftigt och det tog ett par dagar innan besvikelse övergick till ilska och energi till att vi skall upp igen. Jag känner mig verkligen revanschsugen och taggad till att ta tillbaka FFF till allsvenskan och har utarbetat nya strategier till att vi ska lyckas.

Ledarstaben är intakt. Hur ska ni gå till väga för att försöka uppnå målsättningen om allsvenskt avancemang?
– Först handlar det om att få till en stark och konkurrenskraftig trupp som vi ledare ska leda i personlig utveckling kombinerat med föreningens resultatmål. Vi i ledarstaben måste bli ännu vassare i utvecklingen av spelare och där har vi omorganiserat oss lite för att utnyttja våra resurser på ett bra sätt. Vi har även analyserat vår säsong i allsvenskan och de lärdomarna tar vi med oss in i förberedelserna för superettan.

En del spelare har lämnat efter degraderingen och bröderna Hintsa har anslutit. Vad har du för tankar kring truppen för närvarande?
– Det är ett par tongivande spelare från central-linjen som har lämnat och det är också många matchers erfarenhet som har försvunnit. Det ska vi försöka ersätta med lite ungdomlig entusiasm och ambition. Dessa yngre spelare behöver dock lite stadga omkring sig för att kunna blomstra på bästa sätt så jag ser gärna att vi får ett par förstärkningar till innan truppen är spikad för återkomsten till allsvenskan.

Hur ser du på Oliver och Elliot Hintsa som fotbollsspelare och vad tror du att de kan tillföra?
– Två spännande spelare som passar in i vår strategi med egna eller lokala spelare i truppen. Det var nödvändigt att föryngra truppen för att kunna få fram fler säljbara spelare och stärka ekonomin på sikt. Bröderna Hintsa är två framtidsnamn som jag inte vill lägga för mycket press på direkt med snack om speltid i superettan men jag vet att bägge två har mycket höga ambitioner och kommer bli väldigt användbara för FFF med sin spelskicklighet och arbetsförmåga.

Vad för spelartyper hoppas du att FFF lyckas knyta till sig inför säsongen 2021?
– Vi såg förra året att vi saknade en hel del snabbhet i laget och det i kombination med spelskicklighet är något vi prioriterar högt när vi rekryterar. Vi tittar också mycket på personligheten, att de vill spela för FFF och är beredda att kämpa för laget.

Vad vill du att FFF ska spela för typ av fotboll under årets säsong? Vad har du för tankar kring spelsätt?
– Min största besvikelse var nog att vi spelade sämre fotboll ju längre säsongen gick. Vi startade med 3-4-3 och spelade en mycket bra fotboll i många matcher men fick tyvärr för få poäng med oss. Det blev bättre när vi stadgade upp backlinjen med fyra spelare så det kommer vi att behålla detta året. Organisationen kommer bli 4-3-3 eller 4-2-3-1 då vi vill vara lite taktiskt flexibla. Det stora skillnaden hoppas jag dock syns på planen där organisation inte ska spela någon roll med ett bättre passningsspel och många skapade målchanser. Vi måste bli bättre på att driva ett eget spel oavsett vilka motståndare vi spelar mot.

Under tisdagen drar träningen igång igen. Hur känns detta?
– Det känns bra att starta upp igen. Det är kasst att gå hemma och vara revanschsugen. Jag mår bäst ute på planen med spelarna.

Det är långt till seriestart och alla klubbar jobbar hårt med att få till slagkraftiga trupper. Men vad skulle du säga talar för att FFF slutar på en av de översta platserna i tabellen?
– Superettan är en tuff serie och det kommer att krävas att vi kavlar upp ärmarna. Vi ledare är redo att öka kravbilden och arbeta hårt tillsammans med spelarna för att lyckas ta de översta platserna. Jag tycker också att jag känner vibbarna från styrelsen, kansliet, sponsorer och alla supportrar att vi tillsammans ska tillbaka. Kan vi tillsammans samla ihop den energin till en stark kraft så kommer vi att lyckas. Tillsammans är vi starka, säger Hasse Eklund.