Kristianstad FC
Säsongen blev inte som Falkenbergs FF hoppades. Vi åkte ur allsvenskan och får börja om i superettan. Visionen för nästa år är tydlig: det är en snabb allsvensk comeback som gäller.
– Målsättningen är att gå upp direkt, säger FFF:s ordförande Patrik Hannell.

Hur ser du tillbaka på 2020 rent sportsligt?
– Det har varit frustration, skador, tveksamma domslut och uteblivna rekryteringar på grund av covid-19. Och många av de här sakerna har vi inte kunnat påverka. Det har inte blivit som vi har hoppats. Just nu är det väldigt tomt och frustrerande. Nu ska vi verkligen påverka det som påverkas kan för att se till att studsa upp med en gång.

Hur skulle du säga att föreningens ekonomi mår idag?
– Ekonomin mår ”tyvärr” bättre än den borde med anledning av de uteblivna rekryteringar (på grund av covid-19) som resulterade i att det sportsliga resultatet blev sämre än vad det borde ha blivit. Vi har bara nyttjat spelarbudgeten för 2020 till 70 procent.

Kontraktet med Hasse Eklund har förlängts över 2021. Vad har du för tankar kring det?
– Det har varit många diskussioner och Hasses track record (etta 2013, fyra 2017 och tvåa 2018) i superettan är exemplariskt och det visar statistiken också. Med Hasse kvar i klubben kan vi börja planera och arbeta direkt och vinner viktig tid inför nästa säsong. Jag är övertygad om att han kommer att ta upp oss från superettan igen.

Vad har Falkenbergs FF för visioner och mål för 2021?
– Att komma etta eller tvåa i superettan och gå upp direkt. Målet är att ha en bättre trupp 2021 än i år. Rent ekonomiskt ska det vara en satsning jämfört med 2020.

Hur ska klubben gå till väga för att se till att sejouren i superettan blir så kort som möjligt?
– Genom att vara ännu snabbare i rekryteringen och få in bra och intressanta spelare så tidigt som möjligt. Vi ska spetsa till det på de platser där det kan behövas. Vi vill att alla spelare ska vara stolta och nöjda över att spela i Falkenbergs FF. Då ska vi vara snabba i rekryteringsprocessen och verkligen få spelare att känna att det är rätt att komma till oss i Falkenbergs FF, säger Patrik Hannell.