Under lördagen spelade Falkenbergs FF hemma mot GIF Sundsvall. Förhoppningen var tre poäng men det slutade med att blev en svängig historia som slutade oavgjort, 1-1.

FFF skapade matchens första målchans efter fyra minuters spel. Adam Bergmark Wiberg fick ett jätteläge framför mål men fick inte avslutet på mål. Därefter följde böljande spel där båda lagen hade svårt att skapa klara målchanser. I 39:e minuten skulle GIF Sundsvall dock komma att skapa en stor möjlighet. Efter passivt försvarsspel kunde ”Giffarna” kombinera sig fram. Pontus Engblom avlossade sedan ett skott som tog i ribban. Marginalerna var på FFF:s sida den gången. Båda lagen hade med andra ord varsitt superläge i första halvlek, som trots detta förblev mållös.

FFF gjorde två förändringar inför starten av andra halvlek. Kwame Kizito och Adam Eriksson, som gjorde en pigg comeback i FFF-tröjan, byttes in istället för Melker Nilsson och Mahmut Özen. FFF fick dessvärre ingen rolig start på andra halvlek då Linus Hallenius kunde skjuta in gästernas ledningsmål i 48:e minuten efter lojt försvarsagerande från FFF:s sida. FFF forcerade för att få till i första hand en kvittering. Med en halvtimme kvar ersatte Oliver Hintsa Kalle Söderström och i 62:a minuten kom FFF:s kvittering. Anton Wede hade show när han lurade bort GIF Sundsvalls försvar och distinkt prickade in 1-1-målet. Förspelet stod Adam Eriksson för. FFF var inte nöjt med 1-1 utan fortsatte att trycka på framåt. I 82:a minuten fick Oliver Hintsa ett ypperligt läge att ge FFF ledningen. Hintsa bjöd på fotbollsgodis när han läckert fintade bort sin bevakning. Det var heller inget fel på hans avslut men då gjorde målvakten Andreas Andersson ett bra ingripande.

I slutminuterna slängde FFF in Tobias Karlsson och Umar Bala Muhammed, vilka bytte av Ludvig Öhman och Anton Wede. Det blev mycket hawaii under de sista minuterna och i 95:e minuten skulle GIF Sundsvall få en jättemöjlighet att avgöra matchen. Linus Hallenius rann igenom men helt fri med Viktor Noring gick den sistnämnde vinnande ur striden och svarade för en viktig räddning som räddade en poäng till FFF. Matchen slutade 1-1 och Gulvitt spelade därmed oavgjort för andra matchen i följd.

Tobias Tuvesson kommenterar insatsen så här:
– Vi ville gå in i matchen med mycket energi och vi visste att GIF Sundsvall är otroligt skickliga i passningsspelet och speluppbyggnaden. Vi hade en ambition om att störa dem och pressa fram misstag. Vi hamnade i ett lägre försvarsspel som gav deras forwards begränsat utrymme, men det gjorde att vi blev passiva. Jag är väldigt missnöjd med första halvlek, säger Tobias Tuvesson och fortsätter:
– I andra halvlek möblerade vi om och fick in nya spelare och energi vilket gav effekt. Vi slet fortfarande med vårt passningsspel, där vi tog för lång tid på oss. GIF Sundsvall tog olyckligt ledningen när vi sjabblade i uppspelsfasen. Sedan blev det forceringsspel mer eller mindre. Det såg bättre ut när det var ostrukturerat även om det inte var det jag önskade. Vi lyckades göra ett mål, sen blev det en svängig historia. Att släppa till ett friläge i 95:e minuten är inte okej, i det läge vi är i. Vi kan inte ge bort målchanser utan behöver vara mer resoluta. Jag är nöjd med att vi ändå fick 1-1, men hade på förhand hoppats på mer. Om de hade gjort 2-1 hade jag varit fullständigt skogstokig. Prestationen över 90 minuter tycker jag inte var tillräckligt bra. Delar är okej, men vi behöver ta trepoängare.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Axel Norén, Ludvig Öhman, Linus Borgström – Kalle Söderström, Samuel Adrian, Melker Nilsson, Anton Wede – Christoffer Carlsson, Adam Bergmark Wiberg.

Foto: Lollo Skagerfält