Falkenbergs FF inledde starkt mot Helsingborgs IF och tog ledningen tidigt genom Adam Bergmark Wiberg. Men HIF kvitterade innan paus och avgjorde sedan matchen i andra halvlek…

Tyvärr drabbades FFF av ett tungt avbräck redan inför matchen. Lagkaptenen Ludvig Öhman fick problem med ljumsken och kom inte till spel. Istället klev Umar Bala Muhammed in i startelvan. FFF inledde piggt och med hög press. Det gav utdelning i nionde minuten då Oliver Hintsa spelade fram anfallspartnern Adam Bergmark Wiberg, som vek inåt och prickade in bollen med vänstern. FFF hade sedan bud på ett 2-0-mål. Men det kom aldrig. Istället kunde HIF kvittera i 35:e minuten genom Adam Kaied. FFF:s försvarsspel i samband med målet lämnade en del att önska. 1-1 var också ställningen i paus. Allt som allt gjorde FFF en bra första halvlek och var minst lika bra som topplaget från Skåne.

Under de första 20 minuterna av andra halvlek var det väldigt mycket böljande spel. Inget av lagen fick någon riktig kontroll över tillställningen. Men i 66:e minuten kom ett ledningsmål för gästerna, lite från ingenstans. Wilhelm Loeper måttade in bollen till Anthony van den Hurk som mötte med pannan och 1-2 var ett faktum. FFF gjorde därefter ett trippelbyte i hopp om att få till en kvittering. Godwin Aguda, Kwame Kizito och Christoffer Carlsson kom in och Anton Wede, Melker Nilsson och Umar Bala Muhammed klev av. I 78:e minuten utökade HIF dessvärre sin ledning till 3-1. Kaied gjorde sitt andra mål och FFF agerade återigen passivt. Tyvärr var gästerna inte klara för dagen. Anthony van den Hurk blev alldeles för ren i 86:e minuten och rullade enkelt in bollen. Chanslöse Viktor Noring fick ingen vidare hjälp från sitt försvar. 1-4-målet blev också matchens sista. FFF, som bytte in Nsima Peter och Tobias Englund under slutminuterna, föll väldigt tungt hemma på Falcon Akoholfri Arena och måste nu illa kvickt ladda om och försöka hitta ett sätt att besegra Värnamo på måndag.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Umar Bala Muhammed, Linus Borgström, Axel Norén, Linus Dahl, Adam Eriksson – Anton Wede, Melker Nilsson, Samuel Adrian – Oliver Hintsa, Adam Bergmark Wiberg.