IF Centern
Falkenbergs FF förstärker laget med målvakten Gustav Molin, som har representerat GIF Sundsvall i allsvenskan och superettan de senaste åren. 21-åringen har signerat ett tvåårsavtal.

Gustav Molin är fostrad i Alnö IF. Som 15-åring tog han steget till elitklubben GIF Sundsvall. I maj 2021 skrev han på sitt första A-lagskontrakt. Säsongen efter gjorde han allsvensk debut. Sammanlagt blev det fem allsvenska matcher under år 2022. Förra året fick han förtroendet i sex matcher i superettan. I de två första matcherna höll han nollan. Nu gör han en övergång till Falkenbergs FF. Under torsdagen skrev han på ett tvåårskontrakt med Gulvitt.
– Det känns otroligt roligt att få komma till en så anrik förening som FFF. Jag har fått väldigt positiva intryck hittills och är övertygad om att dessa bara kommer förstärkas, säger Gustav Molin.
21-åringen är 199 centimeter lång och har därmed bra räckvidd.
– Jag skulle beskriva mig själv som en allround målvakt utan någon direkt svaghet, samtidigt som jag vill utveckla allt. Mina styrkor skulle jag säga är spelet i luften med fötterna och frilägen.

Han är på det klara med vad han vill tillföra till laget.
– Jag hoppas kunna tillföra en viss erfarenhet trots min ålder. Jag kommer driva på killarna och höras på planen och självklart hoppas jag kunna tillföra nollor och trepoängare. Mitt mål för säsongen är tydligt. Vi ska upp, inget snack om saken. Och under mina två år är målet att nå allsvenskan för jag tror att detta gänget har det i sig. Vi har sett det förr med lag som gått rakt genom superettan, säger FFF:s nye keeper.
Under onsdagen åkte han bil från Sundsvall till Falkenberg. Nu tycker han att det känns skönt att vara på plats i Falkenberg.
– Att flytta så långt är såklart en omställning men det känns riktigt bra! En helt ny erfarenhet som människa och fotbollsspelare.
Utanför banan är han en lugn kille som gillar friluftsliv.
– Bland annat fiske och golf gillar jag verkligen.
Har du några dolda talanger?
– Dolda talanger är svårare men det kanske dyker upp någon under året! säger Gustav Molin.

FFF:s sportchef David Svensson är glad över att Gustav Molin ansluter till laget och klubben.
– Efter besöket hos oss häromveckan har vi haft en kontinuerlig dialog och det känns bra att Gustav nu är klar för oss. Han är en duktig målvakt som är trygg med fötterna och med sin längd har en rejäl räckvidd. Gustav har redan fått värdefull erfarenhet från både allsvenskan och superettan och vi hälsar honom varmt välkommen till oss, säger David Svensson.

Text & foto: Eric Nilsson