IF Centern
Yttermittfältaren/forwarden Oskar Lindberg är FFF:s senaste nyförvärv. 23-åringen, som representerade AFC Eskilstuna i superettan förra säsongen, har undertecknat ett tvåårskontrakt med Gulvitt.
– Jag ser fram emot det här väldigt mycket, säger Oskar Lindberg.

Oskar Lindberg fostrades i Tanums IF i Bohuslän. Han tog sedan steget till Grebbestads IF, som han tillhörde till och med år 2020. Därefter spelade han för Ljungskile SK i division 1 södra under två säsonger. År 2022 blev det åtta fullträffar. Det fick AFC Eskilstuna att värva honom inför fjolårets säsong. Där skaffade han sig nyttiga erfarenheter av spel på elitnivå. Det blev 27 matcher, varav 17 från start, samt tre mål i superettan. Nu är han klar för två år i Falkenbergs FF.
– Det känns jättebra! Jag har bara hört positivt om klubben. Det är en klubb som ska ligga högre upp i seriesystemet och det ska bli kul att kunna hjälpa till att ta oss upp igen. Nu vill jag bara komma igång och lära känna grabbarna, säger Oskar Lindberg.

Vad är det då för spelare som FFF har kontrakterat?
– Jag är en snabb och löpstark spelare. Jag är bra i kombinationspelet och gillar att utmana en mot en. Jag kan spela på alla positioner där uppe men trivs bäst som vänsterytter eller forward. Jag vill tillföra med mycket poäng och driva på laget för att vi ska nå våra mål. Mitt mål är att vinna serien och det målet delar jag med alla i föreningen.
Säsongen 2023 slutade med att AFC Eskilstuna åkte ur serien. Men han tar också med sig positiva saker.
– Året i superettan var lite turbulent. Men jag är nöjd över att jag fått rutin och spelminuter, plus poängen jag gjorde.

Oskar Lindberg känner ingen i laget sedan tidigare. Men serien känner han väl till.
– Det är klart att man har lite fördel av att ha spelat där innan men ettan är en tuff serie, alla kan slå alla.
Han ser fram emot att utforska staden Falkenberg.
– Jag vet bara att Falkenberg är en sommarstad. Staden verkar väldigt mysigt och jag ser fram emot att flytta ner.
Utanför planen gillar han att ta det lugnt.
– Jag är väl en ganska lugn kille som gillar att umgås med familj och vänner.
Klart är att han är oerhört sugen på att dra på sig den gulvita tröjan framöver.
– Jag fick en väldigt bra bild av klubben när jag pratade med David och Christoffer. Det verkar som att jag kommer till en miljö där jag kan utvecklas mycket och där man har höga målsättningar. Mitt mål med att gå till en klubb i ettan är att vinna serien och det ser jag goda förutsättningar till att göra i Falkenbergs FF, säger Oskar Lindberg.

Sportchef David Svensson konstaterar att ytterligare en viktig pusselbit är på plats i truppbygget.
– I Oskar får vi en offensiv spelare med egenskaper som kommer passa mycket bra in i vårt spel. Han är snabb, har en fin tempoväxling med boll och även en bra aggressivitet i sitt presspel. Oskar hade ett starkt år i Ljungskile 2022 och kommer nu med ett års erfarenhet från superettan i bagaget. Han kommer bli ett mycket bra tillskott till vår trupp, säger David Svensson.

Varmt välkommen, Oskar!