Torslanda IK
Rejäle mittbacken Noel Hansson har skrivit på ett tvåårskontrakt med Falkenbergs FF.
23-åringen kommer närmast från Lunds BK, där han varit en viktig kugge under flera säsonger.
– Det känns oerhört spännande och kul att ha skrivit på för Falkenbergs FF, säger Noel Hansson.

Efter ungefär sex år i MFF tog han sommaren 2019 steget till Lunds BK. Där blev han snabbt ordinarie i backlinjen. År 2022 var han på vippen att skriva på ett proffskontrakt i Schweiz, men skadade korsbandet precis innan kontraktsskrivning och fick istället ägna sig åt rehab. 2023 var han tillbaka på banan och gjorde en ny stark säsong med Lunds BK. Nu har han skrivit på för två år med Falkenbergs FF.
– Jag ser fram emot att dra igång allt och längtar redan till serien ska börja, säger Noel Hansson.

Skåningen har bra koll på sin nya klubb.
– Jag vet att Falkenbergs FF är en stor klubb med ambitioner att spela i högre divisioner, precis som de gjorde för några år sedan. Klubben och jag delar med det sagt samma vision och i år handlar det om att vinna divison 1 södra.
Noel har också bra koll på staden sedan tidigare.
– Jag har campat på Skrea i Falkenberg under någon vecka i princip varje sommar sen jag var liten och tycker väldigt mycket om staden och stranden. Det ska även bli kul att träffa alla supportrar. Man märker när man spelat här att det är klubben med flest och troligen även bäst fans i hela division 1.
I Noel Hansson får FFF en rejäl mittback som mäter 189 centimeter.
– Jag skulle beskriva mig som en bra huvudspelare med bra passningsfot och bra spelförståelse. Förhoppningsvis blir det så lite mål som möjligt bakåt samtidigt som jag hoppas kunna bidra med någon balja själv!

Förra säsongen blev det tre mål på 27 matcher för 23-åringen, som går under smeknamnet ”Trädgårdsmästaren”.
– ”Trädgårdsmästaren” har jag kallats sedan jag hade på mig kortärmat och trädgårdshandskar en solig dag under en match. Sen har det förföljt mig.
Hur är du utanför planen?
– Jag tar definitivt mer plats på planen än vad jag gör utanför planen gällande snacket. Utanför planen skulle jag säga att jag är en ganska lugn person. Mina intressen bortsett från fotboll är padel, golf och så tycker jag om en hel del olika spel där man behöver tänka lite.
Har du några dolda talanger att plocka fram?
– Haha, de kommer fram när det är dags att visa dem.

Noel Hansson flyttar till Falkenberg omgående.
– Det blir första gången för mig att bo själv så det blir en både lite läskig men nyttig utmaning för mig. Gällande flytten tar jag med mig en del grejer upp själv nu och sedan kommer familjen upp med allt det andra till helgen. Sen hoppas jag få med mig tjejen upp efter ett tag också, säger FFF:s andra nyförvärv till säsongen 2024.
FFF:s sportchef David Svensson är mycket nöjd över nytillskottet.
– Väldigt glädjande att kunna presentera Noel Hansson som vår senaste förstärkning till truppen. Han har gjort det mycket bra i ett bollförande Lunds BK och han har de egenskaper som vi eftersökte i mittbackspositionen. Han har både fysik och en trygghet med boll och kommer passa bra in i vårt spelsätt, säger David Svensson.

Varmt välkommen, Noel!