Under fredag eftermiddag möttes Örebro SK och Falkenbergs FF i en träningsmatch i Örebro. FFF gjorde en stark första halvlek och ledde med 1-0 i paus efter mål av Tobias Englund. I andra halvlek vände ÖSK och vann med 3-1.

I fjärde minuten skapade ÖSK en bra möjlighet. De fick flera skottlägen framför mål, men FFF med Viktor Noring i spetsen motade avsluten och bollen gick ut till hörna. FFF jobbade sig in i matchen. Och i 24:e minuten var FFF oerhört nära att ta ledningen. Adam Bergmark Wiberg rundade målvakten Bobby Allain och rullade bollen mot målet, men Michael Almebäck sträckte ut ett ben och fick bollen till hörna. Fyra minuter senare gjorde Bobby Allain en otrolig räddning på ett bra avslut från Linus Borgström. Det går inte att komma så mycket närmare ett ledningsmål. I 37:e minuten skapade FFF ett nytt jätteläge. Bollen damp ner framför fötterna på Adam Bergmark Wiberg i boxen. ”ABW” drog till, men Almebäck hann dit och bollen gick till hörna. Fyra minuter senare kom ledningsmålet fullt rättvist. Bollen gick ut till Tobias Englund som dunkade in den med ett distinkt avslut med vänsterfoten! 1-0 till FFF, vilket också var resultatet i paus.

Andra halvlek var bara en minut gammal när FFF fick en möjlighet att göra 2-0. Adam Bergmark Wiberg gick på avslut i boxen men då stod Bobby Allain i vägen. En kvart i andra halvlek tilldömdes ÖSK en straff. Men då klev Viktor Noring fram och räddade. Och bara två minuter senare fick FFF straff efter en ÖSK-hands. Edi Sylisufaj tog den men sköt en bit utanför stolpen… 2-0 där och FFF hade haft ett ypperligt läge att vinna. Istället kvitterade ÖSK sedan FFF inte hängt med och David Seger tryckt in bollen. I 67:e minuten tog ÖSK också ledningen sedan ett kantskott av Dennis Collander letat sig in och FFF inte attackerat motståndaren ordentligt. Anton Wede byttes in och FFF jagade kvittering. Men istället gjorde ÖSK även 3-1. En misstänkt offsidestående Rasmus Karjalainen prickade in bollen. FFF slängde sedan in Linus Dahl och Matthew Garbett. Den sistnämnde fick ett bra läge i 77:e minuten, men bollen touchade en ÖSK:are och gick utanför stolpen. Adam Bergmark Wiberg fick ett bra frisparksläge i 87:e minuten, men Allain räddade återigen. Matchen slutade 3-1 till ÖSK efter en bra första halvlek av FFF och en sämre andra.

– Vi satt kvar på bussen under de första 15 minuterna men sen jobbade vi oss in i matchen på ett bra sätt. Vi var fokuserade i vårt försvarsspel och hade ett bra varierat anfallsspel. Vi skapade tillräckligt med chanser för att vinna matchen men Örebro har en bra bredd på sin trupp och fick bra effekt på sina byten då de fick in mycket fysik och snabbhet i laget vilket gjorde att vi kom in i en period med dåligt försvarsspel. Vi lyckades inte taktiskt stänga matchen. Det får vi dra lärdom av och gnugga försvarsspel de sista veckorna innan seriestart, säger huvudtränare Hasse Eklund.