Falkenbergs FF tog en underbar seger i Oskarshamn. FFF var det bättre laget och vann tack vare två tidiga mål i andra halvlek. Christoffer Carlssons första spelmål sen mot ÖIS i maj förra året blev direkt avgörande. Oskarshamn reducerade och jagade en kvittering, men FFF:s defensiv stod pall för trycket.

Första halvlek var ingen rolig historia. Det hände inte mycket åt något håll i Oskarshamn. FFF:s Wilhelm Ärlig hade en rejäl chans som målvakten Michael Hartmann räddade och Oskarshamn hade någon halvchans. I övrigt hände i princip ingenting på Arena Oskarshamn under de första 45 minuterna. FFF ville få till en förändring och gjorde ett byte i paus. Taylor Silverholt kom in istället för Oliver Hintsa inför andra halvek. Direkt var Silverholt på hugget. Bara 20 sekunder in i andra spelade han fram Wilhelm Ärlig som kyligt prickade in ledningsmålet. Bättre blev det när Christoffer Carlsson sköt upp bollen i bortre krysset fem minuter senare. Glädjen var stor hos ”Stoffe” efter att ha gjort sitt första spelmål på över ett år. Oskarshamn gjorde ett trippelbyte tio minuter senare i hopp om att få till en forcering. I 78:e minuten tände Bubacarr Jobe ett visst hopp för hemmalaget när han tryckte in reduceringsmålet. Två minuter senare bytte FFF in Umar Bala Muhammed, som ersatte Wilhelm Ärlig. Oskarshamn hade några halvluriga inspel men FFF, som också slängde in Melker Larsson på stopptid, fixade trepoängaren. Oskarshamn var egentligen aldrig nära att kvittera. Segern var FFF:s trettonde raka seriematch utan förlust.

Christoffer Andersson kunde andas ut efter slutsignalen.
– De tryckte på, vi slutade spela lite och kom i brygga. De lassade in inlägg och fick in någon längre pjäs, så det var lite oroligt. Men vi är stabila på inläggsförsvar och i vår organisation på fasta situationer. När det väl osade hett gjorde vi rätt saker. Vi fredade målet och Tim agerade på ett klokt sätt, säger huvudtränaren.
Han tycker att det blev lite onödigt spännande.
– Det var ingen bra första halvlek, sen fick vi ny energi när Taylor kom in. Det kändes stabilt i början av andra halvek. Vi spelade bra i början av andra. Ledningsmålet gjorde susen. Men man måste spela fotboll i 90 minuter. Gör man inte det kan man hamna i detta läge. Även om vi leder kan man inte bli bekväm. Det kan se bättre ut. När de kom fram med mer folk i pressen ville man att vi skulle kunna lösa knutarna för att skapa numerära överlägen på deras planhalva. Det kanske vi inte gjorde tillräckligt ofta.
Han gladdes mycket över segern.
– Detta var verkligen en skön seger. Bortamatcher är extra sköna att vinna, särskilt när man åker långt och kommer till lite sämre förhållanden än vad vi har och tar en krigarseger. Det gillar vi. De är ett bättre lag än tabellen visar.
13 raka utan förlust ”and counting”.
– Jag vill bara se att prestationerna blir bättre. Någonstans har jag känt att vi skruvat ner lite på vissa grejer. Det gillar jag inte. Vi har snackat om det. Det är bara upp på hästen igen och se till att leverera bra prestationer med mycket energi, för det är det som ger resultat.
Han är relativt nöjd med försvarsspelet.
– Det var en lagseger. Våra mittbackar skötte det på ett väldigt bra sätt och våra ytterbackar var stabila i sina positioneringar och gjorde oftast bra beslut i defensiven. Kul för ”Stoffe” att få avgöra med ett mål. Han har varit duktig under lång tid nu. Det var extra kul. Den satt fint uppe i klykan. Det får man gratulera honom till, säger Christoffer Andersson.

Glädjen var stor bland spelare, ledare och supportrar efter matchen. Dagens lagkapten Robin Hofsö vevade en supporterflagga så pass hårt att den gick sönder, men det gör inget en dag som denna. Here we go!

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Gabriel Johansson, Tim Stålheden, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Christoffer Carlsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö

Foto: Lollo Skagerfält