Ariana FC
Falkenbergs FF levererade en stark insats hemma mot Trelleborgs FF under söndagen. FFF var det lag som skapade målchanserna. Gulvitt var mycket stabila bakåt och vann välförtjänt med 1-0. Det avgörande målet dundrades in av Anton Wede. Segern var oerhört skön och livsviktig för FFF.

FFF tog tag i taktpinnen direkt från start och spelade med mycket vilja och energi. FFF började direkt skapa farligheter och sätta tryck på topplaget från Skåne. I 20:e minuten kom slutligen utdelningen. Anton Wede avancerade med bollen och vräkte sedan in den från distans. Ett fint avslut som överlistade motståndarnas danske målvakt Kasper Thiesson Kristensen. FFF var i ledning och hade sedan flera stora möjligheter att göra ett andra mål. Nsima Peter prickade ribban med en fin nick i 34:e minuten och Adam Bergmark Wiberg hade två riktigt farliga chanser, men bollen ville inte in. FFF var solitt defensivt och släppte inte till något bakåt. Det var FFF som skapade det som var av värde och ledningen kunde ha varit större än 1-0 i paus. FFF spelade fin fotboll och dominerade mittfältet. Spelarna kämpade och slet för varandra och FFF var vassa i duellspelet.

FFF fortsatte att jobba lika hårt i den andra halvleken. Målchanserna duggade inte lika tätt i denna halvlek, men FFF hade koll på läget och Trelleborgs FF tilläts inte att skapa några klara målchanser att tala om. Kwame Kizito hade en jättechans att göra 2-0 till FFF när han rann igenom i 59:e minuten och fick iväg ett hårt skott som snyggt parerades till hörna av Kasper Thiesson Kristensen. Sex minuter senare gjorde Gulvitt sitt första byte. Umar Bala Muhammed tog då Christoffer Carlssons plats på vänsterkanten. Med 17 minuter kvar av ordinarie tid gjorde FFF ett dubbelbyte. Mahmut Özen och Lorik Ademi kom då in samtidigt som Kwame Kizito och Melker Nilsson klev av. FFF, som också bytte in Oliver Hintsa istället för pigge och löpstarke Adam Bergmark Wiberg i slutminuterna, höll målet fritt från påhälsning under samtliga 96 minuter som spelades och vann med 1-0. FFF lade ner ett stort arbete och belönades äntligen för det. Vinsten betyder väldigt mycket och glädjen var enorm hos de gulvita efter slutsignalen. Extra skönt också att vi lyckades hålla nollan. FFF:s lugn och trygghet i eget straffområde imponerade. Nu är vi med i matchen igen!

– Jag är otroligt glad och lättad över att få tre poäng. Vi pratade mycket om att få med känslan från cupmatchen och detta var en tuff match, då Trelleborg är ett bra och formstarkt lag. Vi hade ambition om att pressa dem högt, men vi hamnade lite lägre ganska tidigt. Det kändes ganska bra. Vi tillät dem bara att spela utanför oss och lät dem inte hitta innanför våra lagdelar. Första halvlek var väldigt bra. Anton Wede gjorde ett fint mål från distans och vi skapade en hel del utifrån den strategi vi hade med att sätta anfallarna i arbete. Vi hade bud på fler mål och de skapade ingenting. Det var en av våra bästa halvlekar i år, säger Tobias Tuvesson innan han går in på akt nummer två:
– Ju längre andra halvlek pågick desto mer infann sig en känsla av att vi inte ville förlora. De gick in i en forceringsfas och man var orolig över att en situation skulle dyka upp i straffområdet. Men vi tog hand om deras spel på ett otroligt bra sätt. Vi var aggressiva och samlade upp andrabollar. Vi jobbade väldigt hårt och vann välförtjänt!

Så startade FFF:
Viktor Noring – Linus Borgström, Axel Norén, Ludvig Öhman, Adam Eriksson – Adam Bergmark Wiberg, Melker Nilsson, Anton Wede, Christoffer Carlsson – Kwame Kizito, Nsima Peter.