Norrby IF
Det satt långt inne men efter en rad missade lägen fick ett decimerat Falkenbergs FF hål på Ytterhogdal. Oliver Hintsa hoppade in och bidrog med en läcker assist och ett drömmål.
– Den satt riktigt fint, säger 21-åringen med ett leende.

FFF tog tag i taktpinnen direkt från start mot division 2-laget från Härjedalen. Gulvitt skapade flera fina möjligheter och kunde definitivt ha lett med ett par mål i paus. Godwin Aguda, Robin Hofsö, Christoffer Carlsson, Wilhelm Ärlig och Linus Borgström hade alla bra lägen att näta. Men 0-0 stod sig fram tills pausvilan. Andra halvlek var bara någon minut gammal när Robin Hofsö forcerade in bollen. Trodde i alla fall han, för domarna bedömde att bollen inte var inne och vinkade sedan offside på Linus Dahl som tryckte in bollen ännu en gång. Det bortdömda målet ledde till protester, men något mål blev det inte den gången. I 62:a minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Oliver Hintsa och Lucas Sibelius ersatte då Godwin Aguda och Linus Dahl. Fem minuter senare drog lagkapten Tobias Karlsson på sig sitt andra gula kort för dagen och visades ut. Men det stoppade inte FFF, som sedan bytte in Melker Larsson istället för namnen Melker Nilsson i 73:e minuten, från att fortsätta anfalla. Och utdelningen skulle till slut komma. Först gjorde kanadensiske målvakten Henrik Retgitnig en jätteräddning på ett fint skott från inhopparen Oliver Hintsa. Men i 80:e minuten var keepern chanslös. Hintsa serverade Robin Hofsö öppet mål och anfallaren från Landskrona gjorde inget misstag. FFF var i ledning. Och den ledningen utökades när Oliver Hintsa fick perfekt träff från distans och bollen seglade in i bortre krysset. Strax innan det avgörande målet i 87:e minuten hade FFF bytt in Gabriel Johansson och Oskar Christiansson. Christoffer Carlsson och Robin Hofsö klev av. 2-0 blev slutresultatet och FFF avslutade cupspelet med en mycket välförtjänt seger.

– Den kunde slutat hur som helst med tanke på att vi hade en man utvisad i slutet. Jag är glad över att killarna höll moralen uppe och med en man mindre ändå såg till att ta de tre poängen. Vi skulle ha gjort minst det dubbla antalet mål innan vi gjorde de två målen. Vi skapade chanser både i spelet och på fasta situationer. Deras målvakt gjorde ett bra jobb absolut, men vi ska ändå ha tillräckligt med effektivitet för att matchen ska vara död efter 20-25 minuter. Vi fick lite frustration i andra och sen kom utvisningen, säger huvudtränare Christoffer Andersson.
Han är glad över att Robin Hofsö fick göra mål, även om det nog borde ha blivit två han noterats för.
– Robin hade en boll inne efter en ytterzonsfrispark. Bollen gick ribba in men det såg tydligen inte domarna. Men det var kul att Robin fick näta. Han är viktig för vårt spel.
Coachen är såklart också nöjd med Oliver Hintsas inhopp.
– Oliver gjorde verkligen ett fint mål. Han har speed, är klok i sina positioner både offensivt och defensivt och vet vad den rollen handlar om. Man kan lita på vad han gör.
”Chrisse” menar att det var skönt att avsluta cupspelet med en seger.
– Absolut. Vi har haft rätt tuffa matcher på försäsongen, med ömsom vin och ömsom vatten. I den här matchen fick vi tydligt kommandot med bollen. Det är klart att vi vill se ännu mer och ha en högre effektivitet. Vi är inte heller helt hundra i uppbyggnadsspelet och tryggheten med boll. Där finns det mer att hämta. Vi fick träna det ordentligt i den här matchen och kommer att få träna på det i flera andra matcher under mars. Förhoppningsvis kommer vi ta kliv även där.
Redan på tisdag kväll väntar en DM-match hemma mot Lilla Tjärby.
– Det blir som en B-fight. Vi kommer att använda våra spelare men inte ta några risker. Vi kommer att använda de som behöver speltid och komplettera med P19-spelare, så det blir en blandning, säger huvudtränaren.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson (K), Adam Eriksson – Linus Dahl, Christoffer Carlsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Melker Nilsson – Robin Hofsö

Foto: Lollo Skagerfält